Sedíte denně déle než 8 hodin? Následky pro vaše tělo jsou hrozivě devastující. Zpestřete si rutinu sedavého zaměstnání

Je v zásadě jedno, jestli jde o dlouhý den v práci, hodiny hraní počítačových her nebo večer před televizí. Všechen tento čas trávíte vsedě a prakticky bez hnutí.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Přestože se takové dlouhé sezení zdá jako naprosto nevinná pozice a na čase zdánlivě nezáleží, je to líheň pro hodně zdravotních problémů. Podle analýz stráví průměrný Brit každý den až 14 hodin v sedavé poloze, přičemž ostatní země na tom nebudou o moc lépe. Jenže konstantní sezení je pro naše tělo naprosto nepřirozenou pozicí, což podotýká i Galen Krantz z univerzity v Kalifornii. Lidé v ní nikdy netrávili tolik času jako dnes.

Dvakrát esovitě zahnutá

Tuhle formulaci jste možná někdy slyšeli na zdravotní přednášce a popisuje ideální tvar zdravé páteře. Jenže v Česku na zdravou páteř narazíte jen stěží. Tohle zakroucení má svůj jasný důvod, páteř díky němu snese zátěž. Jenže při pravidelném dlouhém sezení se tvar S mění pomalu na C. Když se člověk za stolem hrbí, slábnou jeho žaludeční svaly a bez pravidelného tréninku si tělo neudrží správnou figuru.

iZdroj fotografie: Pxhere

Při sezení je síla tlaku převedena na pánev a páteř, čímž vzniká zvýšený tlak na meziobratlové ploténky. Kontinuální tlak způsobuje zatuhnutí krční páteře a nakonec může vést až ke snížení průtoku krve do mozku. V důsledku toho můžete pociťovat bolesti hlavy a rozostřené vidění. Páteř tvoří rámec pro všechny naše vnitřní orgány, proto je zcela zásadní držet ji rovně, aniž by na ni byl neustále vyvíjen nějaký tlak. Zkuste to, odvděčí se vám.

Problémy se srdcem a křečové žíly

Jedním z nejvážnějších rizik sedavého způsobu života je nebezpečí kardiovaskulárních onemocnění jako třeba chronického vysokého tlaku. Neustálé sezení oslabuje svaly, zhoršuje průtok krve a snižuje i pevnost cév. Nedostatek fyzické aktivity je jednou z hlavních příčin brzké aterosklerózy, tedy vytvoření nánosů cholesterolu v srdečních cévách. Může se taky objevit nedostatečná schopnost krve vstřebat kyslík, takže srdce má méně, než potřebuje.

iZdroj fotografie: Pxhere

Lidé sedící většinu času na židli nebo v křesle obecně trpí horším oběhem v dolních končetinách. To při nedostatku pohybu vede k vytvoření křečových žil, a i když trápí obě pohlaví, jsou k nim náchylnější ženy. Kromě toho, že náchylnost k nim je dědičná, objevují se také v případech, kdy dlouho sedíte se zkříženýma nohama. Jakmile je totiž noha dlouhodobě stlačena, je krev naháněna do konkrétních oblastí, ze kterých se hůř dostává.

Obezita, svalstvo a kosti

Asi největším a nejlogičtějším následkem sedavého života je přibírání. Metabolismus v této pozici totiž zpomaluje a tělo spálí mnohem méně kalorií, ty přebytečné pak ukládá do tuku. Jakmile si sednete, proces spalování tuku klesne o 90 %, záhy dojde také k poklesu inzulinu a naopak poroste krevní tlak. Za posledních 50 let se změnila většina práce a hodně jí vyžaduje mnohem více té kancelářské. Pokud stojíte, spálíte jich jen díky poloze o 35 % více.

iZdroj fotografie: Pxhere

Neustálé sezení v jedné pozici a absence pohybu vede k ochablejším a slabým svalům po celém těle. Nejvíce zasažené jsou hýžďové a břišní. Ovlivněný jsou ovšem i kosti, hrozí tedy osteoporóza. Když totiž kosti nemusí vynakládat zvláštní námahu, aby tělo udržely rovně, postupně ztrácejí soudržnost a stávají se výrazně křehčími a taky poréznějšími.  Kvůli tomu jste pak mnohem citlivější na pády a údery, které by vás normálně nijak nezranily.

Výkonnost v posteli a co s tím vším dělat

Pasivní způsob života se vymstí především mužské populace a projeví se na místě nejcitlivějším – na loži. Nejspíš je totiž postupem času postihnou problémy s erekcí, prostatou a také hormonální výkyvy. Trávením hodin v kuse sezením se zpomaluje oběh krve v pánevní oblasti, což časem vede k  infekcím. Na ty se zase vážou další zdravotní potíže. Tukové zásoby produkují estrogen, což vysvětluje mužská bříška, kterých se těžko zbavuje.

iZdroj fotografie: Pxhere

Některé firmy už dnes silně motivují zaměstnance k aktivitě minimálně tím, že občerstvení na pracovišti je od něj hodně daleko. Přibyly také stolky na ping-pong a další nástroje pro vyžití. Lékaři obecně doporučují častější a delší procházky, nesedat si ve veřejné dopravě a firemní schůze vestoje. Můžete se také projít při polední pauze a dát si jídlo venku. Nejlepším řešením je ovšem nesedět hodiny v kuse, po každé hodině se trochu protáhněte.

Trpíte některými ze zmíněných problémů? Kterými?

Zdroj: BrightSide

Diskuze Vstoupit do diskuze
124 lidí právě čte
Tomáš Vaculík
Autor článku

Tomáš Vaculík

Zobrazit další články
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Co s tělem udělá šálek kávy po 10, 20, 40 minutách až po 6 hodin. Organismus reaguje v jasných fázích
Události247.cz
Události247.cz
Šéf Kremlu jako bezmocný stařík: Putin měl opravdu potupnou nehodu
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Turecko vstupuje do války na Ukrajině a dodává jí nejmodernější raketomety: cíl zasáhnou téměř vždy, dokonce i v pohybu
adbz.cz
adbz.cz
Bez kreditky už se do krájení nepouštím. Kuchyňský hack mi doporučila moje kamarádka