Brutální umění, nebo nelidský pokus? Marina Abramovič se v děsivém experimentu Rhythm 0 podívala lidské povaze přímo do očí a zjistila, že to není nic příjemného.
Říká se, že umění reflektuje podstatu lidské duše. Právě proto dokáže být malování nebo skládání hudby natolik podmanivé. Není nic zvláštního, že umění často doprovází silné emoce a duševní pochody. Srbská umělkyně Marina Abramovič však v 70. letech dovedla tuto podstatu umění do krajností lidské morálky. Díky experimentu Rhythm 0 všem zúčastněným ukázala, čeho všeho jsou lidé schopni.
Srbská umělkyně Marina Abramovič
Marina Abramovič byla v 70. letech synonymem bohémského umělce. Proslavila se především svým přístupem k performance art a body art. Důraz kladla na samotnou tvorbu a průběh umění, který pro ni byl důležitější než samotný výsledek. Často ve svém ateliéru pořádala společenské akce, které byly v každém ohledu šokující. Marina se při nich zaměřovala na odhalení lidské podstaty a nebála se zacházet do nebezpečných krajností.
Divé umělecké večírky
Její akce rozhodně nebyly pro slabé povahy. Při jednom představení si Marina Abramovič a její partner celých devatenáct minut vyměňovali vzduch z úst do úst. Těžko říct, co tím chtěla ukázat nebo odhalit. Oba přitom však málem zemřeli udušením. To však nebylo to nejvíc šokující, co se během jejích představení přihodilo.
V jiném případě například snědla kilogram medu a vypila litr vína. Poté se na různých částech těla pořezala a zbičovala. Na závěr si lehla na kříž. Dnes se můžeme jen dohadovat, o jakou symboliku v tomto případě šlo. Představení totiž bylo z obavy o její život předčasně ukončeno.
Nebezpečný experiment Rhythm 0
Jeden z jejích nejznámějších a nejděsivějších experimentů se odehrál v roce 1974 v Neapoli. Marina Abramovič k němu přizvala několik desítek lidí, kteří měli jediný úkol – mohli si s umělkyní dělat, co se jim zachtělo. Marina se postavila doprostřed místnosti, kde byl jediný stůl a na něm 72 různých nástrojů, od růží a jídla až po žiletky a nabitou zbraň. Hosté mohli použít jakýkoliv z těchto předmětů a dělat s ním, co chtěli.
Nejprve se k umělkyni všichni chovali mile, krmili ji a hladili ji růží. Když nekladla žádný odpor, začali přitvrzovat, až se jich zmocnilo davové šílenství. Začali ji píchat trny růže, strhali z ní oblečení, řezali ji žiletkami, a dokonce se ji pokusili znásilnit, přičemž jí strkali zbraň do úst. Na konci experimentu se žádný z účastníků nepoznával, když jim došlo, čeho všeho byli v náporu davové euforie schopni. Samotná umělkyně poté prohlásila, že se utvrdila v tom, že pokud lidem dáte volnou ruku, stanou se z nich monstra.