Banka ČSOB uvedla do internetového vyhledávače falešný odkaz na přihlášení do internetového bankovnictví a 32 tisíc klientů na to doplatilo.
Oblíbená banka ČSOB se rozhodla otestovat své klienty v jejich opatrnosti v zadávání osobních údajů při přihlašování na webových stránkách, které napodobují stránky právě banky ČSOB. Na podzim loňského roku byl vytvořen falešný internetový odkaz, který byl umístěn do internetového vyhledávače. Touto cestou chtěla banka zjistit, jak její klienti reagují na podobné podvody, které jsou stále častější praktikou při online podvodech.
Testování klientů
Banka říká, že celá akce byla provedena přesně tak, jak postupují podvodníci během svých pokusů okrást lidi na internetu. Byla vytvořena napodobenina stránky pro přihlášení do internetového bankovnictví a následně zaplacen poplatek, aby odkaz na tento portál byl jako první v v nejpoužívanějších internetových vyhledávačích.
Touto cestou stránku navštívilo 32 tisíc lidí během měsíce a půl. 70 % z nich začalo vyplňovat přihlašovací údaje jako je jméno a heslo do internetového bankovnictví zcela bez kontroly webového odkazu a ověření, zda jsou skutečně na stránkách své banky.
Netradiční poučení
Toto netradiční „školení“ klientů dopadlo ale dobře v tom smyslu, že po zadání údajů na ně vyskočilo okno s informací, že se jedná o test a s poučením, kde udělali chybu včetně výčtu potenciálních následků, pokud by se jednalo o skutečný podvodný web od podvodníků.
Vzhledem k tomu, že banka ČSOB, ale i další banky na trhu se neustále snaží varovat své klienty a poučovat je o bezpečnosti v online světe, je výsledek celého testu velmi alarmující. Z toho plyne, že upozorňování na možná rizika jsou stále na místě.
Výsledek testu zcela odpovídá tomu, co se děje v online prostoru a v jaké míře jsou podobné podvody úspěšné. Lidé stále nevěnují dostatečnou pozornost tomu, na co klikají a kam zadávají své údaje.
Nejčastější praktika na internetu
V tomto případě napodobeniny webu se přitom jedná o nejčastěji používanou fintu podvodníků v online prostoru a současně nejnebezpečnější, uvádí web Měšec. Podvodník se totiž dostane přímo na účet oběti a může obratem ukrást veškeré finance. Podvodníkovi stačí investovat do reklamy pro umístění ve vyhledávači a má takřka jisté, že během pár týdnu bude mít přístup k tisícům účtů.
Tímto bychom i my chtěli varovat před těmito podvody. Je opravdu velmi důležité kontrolovat URL adresu webové stránky, kterou navštívíte. Pokud v URL kódu uvidíte podezřelé zkratky, značky nebo písmena navíc, okamžitě si rozmyslete vyplňování jakýchkoliv údajů.