Česko připravuje přísná pravidla. Statisíce lidí brzy nebudou moci používat své telefony, čeká to i vás? Možná to ale bude lepší, než čekáte. V zahraničí si to pochvalují.
Zákaz telefonů v Česku už přestává být hrozbou budoucnosti. Brzy se ho dočkají minimálně žáci některých městských škol a očekává se, že se bude dále rozšiřovat. Dotknout by se měl až 17 % lidí, kteří se bez svého mobilního telefonu budou muset obejít. Politiky a ředitele škol k tomu vede především vzrůstající závislost dětí na internetu a mobilních hrách, která čím dál častěji přerůstá v agresi.
Zákaz telefonů v Česku
Zákaz telefonů v Česku se od počátku školního roku dotkl několika žáků základních škol. Průkopníkem je u nás město Vsetín, které používání mobilních telefonů zakazuje všem žákům během pobytu ve škole. Představení města se k tomuto kroku nechali inspirovat podobnou zkušeností ze zahraničí, kde si zákaz mobilů na školách všichni pochvalují. Nejvíce přitom prospívá právě samotným žákům.
U mladistvých a dětí se velmi brzy vyvíjí silná závislost na mobilních telefonech a způsobuje u nich vážné psychické potíže. V některých případech vede taková závislost až k agresi a fyzickému násilí vůči dospělým. Portál Novinky.cz například nedávno informoval o případu, kdy chlapec fyzicky napadl svou matku, která mu zakázala hrát počítačové hry a vypnula mu internet.
Jedná se o reálný a závažný problém
Agresivnímu chování u dětí v souvislosti s používáním chytrých telefonů se věnují četné studie, které se více méně shodují na stejném závěru. „Dynamická souvislost a základní mechanismy mezi závislostí na chytrých telefonech a agresí byly v předchozích studiích zkoumány jen zřídka. Na základě teorie regulace emocí a hypotézy frustrace-agrese studie zkoumala vztah mezi závislostí na smartphonu, depresí a internalizovanou/externalizovanou agresí,“ uvádí odborníci ve studii.
Lepší soustředění a sociální vztahy
Zákaz telefonů v Česku by však měl pro žáky znamenat obrat k lepšímu. Země, které podobný zákaz již zavedly, uvádí, že u žáků došlo k výraznému zlepšení soustředění, ke zlepšení psychických potíží a lepšímu navazování vztahů mezi spolužáky. Žáci začali přestávky mezi hodinami trávit společně, místo toho, aby každý sám koukal do svého chytrého telefonu.