Smutný osud československé lodi Pionýr: Potopila se v roce 1969 a nikdo dodnes neví proč

Tragický osud československé lodi Pionýr. Potopila se v roce 1969 na Bahamách a nikdo dodnes neví, proč k tomu došlo. Pravdu se už nejspíš nikdy nedozvíme.

osud československé lodi i Zdroj fotografie: Tomáš Bartovič / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Námořní katastrofy se většinou týkají velkých přímořských národů. Svou vlastní tragédií se však může pyšnit také Česká republika, která v roce 1969 přišla o svou zaoceánskou loď Pionýr. U československé armády působila pouhých devět let, když došlo k nečekané tragické události. Její okolnosti nejsou dodnes objasněny a smutný osud československé lodi Pionýr dodnes zajímá velkou spoustu nadšenců.

Osud československé lodi Pionýr

Tragický osud československé lodi Pionýr není mezi Čechy příliš známý. Přesto se jedná o pozoruhodný střípek naší historie. Československá armáda si loď Pionýr opatřila v roce 1960. Původně měla sloužit k plavbám po Černém a Středozemním moři. Od počátku měla problémy s manévrováním, proto měla vyrážet pouze na krátké plavby. Časem se však stala důležitým prostředkem pro převoz dřeva z Polska do Británie a občas byla vyslána také na zaoceánské plavby do Indie. Jedna taková plavba se jí nakonec stala osudnou.

potopení Titanicu
Záhadné potopení Titanicu: Nešlo jen o náraz do ledovce, ale také o požár v podpalubí
osud československé lodi
iZdroj fotografie: Babcia Hania / Creative Commons / CC BY-SA
Československá loď měla původně sloužit pouze pro krátké plavby.

Osudová plavba na Kubu

V roce 1969 byla československá loď Pionýr vyslána na Kubu, kde měla vyzvednout železnou rudu a další důležité zboží, včetně doutníků, rumu a matrací z koňských žíní. Zatímco na Kubu doplula bez jediného problému, zpáteční cestu už nedokončila. Po cestě do Štětína se srazila s útesem a osud lodi náhle visel na vlásku. Posádka však v prvních chvílích nepropadala panice. Sice připravila záchranné čluny, ale loď neopustila.

Chvíli se zdálo, že není poškození nijak závažné, jelikož se loď stále pohupovala na hladině a nenabírala příliš mnoho vody. To se však po půlnoci změnilo. V jednu chvíli praskla nádrž s olejem a voda náhle zaplavila velkou část lodi a strojovnu. Posádka se v tu chvíli pokusila loď znovu nastartovat, ale to pouze vedlo k explozi, díky které bylo celé dílo dokonáno.

Tragédie nepředstavitelných rozměrů: Před 61 lety se protrhla italská přehrada Diga del Vajont
osud československé lodi
iZdroj fotografie: Tomáš Bartovič / Creative Commons / CC BY-SA
Vrak lodi dodnes navštěvují nadšenci z Čech i ze světa.

Loď ani náklad zachránit nešlo

S úsvitem k potápějící se lodi dorazila americká pobřežní stráž, aby vyhodnotila závažnost situace. Zatímco posádka se z lodi dostala téměř bez úhony, samotnou loď ani její náklad se už zachránit nepodařilo. Československo tak přišlo o cenné zboží a ještě cennější plavidlo.

Dodnes se o československé lodi Pionýr mluví jako o prvním plavidle plujícím pod československou vlajkou, které se během plavby potopilo. Ačkoliv není ve společnosti příliš známá, několik obdivovatelů si přece jen našla. K místu potopení se dodnes podnikají výpravy, které se snaží odhalit, k čemu přesně na lodi došlo.

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Veronika Helmová

Zobrazit další články