Záhadné potopení Titanicu: Nešlo jen o náraz do ledovce, ale také o požár v podpalubí

Co způsobilo potopení Titanicu? Skutečně se jedná o tragickou nehodu, nebo zde hrálo roli zásadní pochybení posádky i konstruktérů lodi? Dalo se tragédii předejít?

potopení Titanicu i Zdroj fotografie: Francis Godolphin Osbourne Stuart / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Titanic – největší zaoceánský parník své doby a chlouba společnosti White Star Line. Lidé věřili, že je nepotopitelný a tato víra se Titanicu stala osudnou. Bylo 20 minut před půlnocí 14. dubna 1912, když se začal psát příběh o potopení Titanicu. Tragédie si vyžádala 1 500 obětí z řad cestujících, posádky i personálu. Co nebo kdo může za zkázu této luxusní lodi? Jednalo se o nepředvídatelnou tragédii, nebo lidský faktor?

Co způsobilo potopení Titanicu?

Odpověď na tuto otázku je celkem jednoznačná. Za potopení Titanicu může srážka s ledovcem. Nejnovější důkazy však dokazují, že se možná nejedná o jedinou příčinu této tragédie. Existuje několik teorií, které poukazují na zásadní podcenění celkového zabezpečení luxusního parníku. Pravděpodobně za to mohla pýcha představitelů lodní společnosti White Star Line a renomé nepotopitelné lodi, které si Titanic vybudoval ve společnosti ještě před svou první plavbou.

Obrázek potápějícího se Titanicu.
iZdroj fotografie: Robert Welch / Creative Commons / CC BY-SA
Osudná noc ze 14. na 15. dubna 1912

5 nedostatků, které potopily Titanic

1) Maximální rychlost:

Bruce Ismay, ředitel společnosti White Star Line, kladl důraz na to, aby byla první plavba Titanicu rekordní a převratná. Společně s kapitánem Edwardem J. Smithem nařídili udržovat maximální rychlost plavby, ze které nechtěli ubrat ani ve chvíli, kdy se loď dostala na území velkého výskytu ledovců.

2) Požár v podpalubí:

Jednou z nových informací, která vrhá nové světlo na celou událost, je zjištění požáru v podpalubí. Podle irského novináře Shenana Molonyho, který se Titanicem zabývá už 30 let, došlo ještě před vyplutím k rozsáhlému požáru v podpalubí. Oheň se delší dobu nedařilo dostat pod kontrolu a v jedné chvíli dosahoval teploty až 1 000 °C. To mohlo přispět k oslabení ocelového plátování lodi a následnému potopení Titanicu.

3) Varování před ledovci:

Den před srážkou obdrželi radisté Titanicu několik varování před ledovci od okolních lodí. Některé z nich se nikdy nedostaly ke kapitánovi ani jeho důstojníkům. Těm ostatním nebyla bohužel věnována žádná pozornost. Všichni byli přesvědčení o tom, že případný ledovec včas spatří a tato sebejistota společně s velkou rychlostí lodi významně přispěla k celé zkáze.

Titanic během konstrukce.
iZdroj fotografie: Robert Welch / Creative Commons / CC BY-SA
Mohla za potopení chyba v konstrukci Titanicu?

4) Chybějící dalekohled:

Vranní hnízdo – tak se nazýval strážní posed, ze kterého vždy dva členové posádky sledovali okolí a hledali případné hrozby. Už při vyplutí zjistili, že zde chybí dalekohledy, které jsou pro hlídku naprosto zásadní. Nikdo však nezjednal nápravu. Podle odborníků by hlídka lodi s použitím dalekohledu odhalila osudný ledovec o pár vteřin dřív. Pár vteřin, které mohly potopení Titanicu předejít.

O krok blíže pravdě: Moře vyplavilo láhev s tajemným vzkazem, pochází od cestující z Titanicu

5) Křehké nýty:

Odborníci se celé roky dohadují také o konstrukční chybě Titanicu, která k potopení lodi rozhodně přispěla. Podle dochovaných záznamů byly na ocelové pláty použity nýty z levnější a méně kvalitní slitiny. Tyto nýty byly následně oslabeny zmíněným požárem i ledovou vodou Atlantiku. Obojí vedlo k tomu, že byly spoje náchylnější na protržení, což ledovci značně usnadnilo práci.

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Veronika Helmová

Zobrazit další články