Temná kapitola české dopravy. Tramvajové neštěstí v Ústí nad Labem v roce 1947 vzalo život 30 lidem. Dalších 76 lidí bylo vážně zraněno. Dodnes není jasné, co nehodu zapříčinilo.
Tramvaje jsou už přes sto let ikonou české městské hromadné dopravy. Ve velkých městech se stále jedná o velmi oblíbený a efektivní způsob dopravy a jen zřídka se stane, že by došlo k nějaké havárii. Neštěstí se však nevyhýbá ničemu, a také tramvaje se mohou stát součástí tragické nehody. Největší tramvajové neštěstí se událo v roce 1947 v Ústí nad Labem. O život tehdy přišlo 30 lidí a dodnes není jasné, jak k neštěstí vlastně došlo.
Největší tramvajové neštěstí v Česku
Od roku 1912 byla v provozu dráha, která spojovala Ústí nad Labem s přilehlou nevelkou obcí Telnice. Tuto dráhu často využívali výletnicí, kteří z města vyráželi na procházky do přírody. Stejně tomu bylo také onen osudný letní den v roce 1947, kdy se událo největší tramvajové neštěstí v Česku a v celé Evropě.
Na zastávce v Telnici tehdy čekal početný dav lidí, kteří se chtěli spojem odjíždějícím v 17.07 hodin vrátit domů z celodenního výletu. Únava zapříčinila, že nikdo nechtěl čekat na další spoj, a tak se do dvou vagónů pro 88 lidí vměstnalo celkem 140 cestujících. Tato skutečnost pravděpodobně významně přispěla k následné tragédii.
Nešťastná souhra náhod
Ačkoliv je největší tramvajové neštěstí připisováno především chybě jejího řidiče, s největší pravděpodobností se jednalo o souhru několika nešťastných náhod. Kromě zjevného přetížení tramvaje zde svou roli hrálo také umístění trati, která v podstatě celou dobu klesá. Dále se na soupravě vyskytly technické potíže s brzdami, které v klesajícím terénu jednoduše nedokázaly přetíženou tramvaj dostatečně ubrzdit.
V jednom okamžiku tak tramvaj dosahovala rychlosti 70 kilometrů za hodinu. V tu chvíli už se jednalo o neovladatelný stroj, který se jeho řidič marně snažil různými prostředky zbrzdit. Když se souprava dostala k rozjezdové výhybce před cílovou stanicí, převrátila se pouze na dvě kola, vychýlila se z dráhy a zachytila se o nedaleký sloup. Síla nárazu pak soupravu doslova rozpárala a připojený vůz odmrštila na vedlejší kolej, kde se ještě srazila se zaparkovanou soupravou jiné tramvaje.
Pomáhal, kdo mohl
Tramvajové neštěstí okamžitě přilákalo lidi z blízkého okolí. Ústecká nemocnice nebyla na podobný nápor připravená a sanitky nezvládaly všechny raněné a mrtvé včas převážet. Sanitkám tak začaly pomáhat nákladní auta, která se nacházela poblíž, ale ani to nepomohlo.
K neštěstí se seběhli také účastníci a návštěvníci nedalekého cirkusu, jehož představení tím bylo předčasně ukončeno. Jednoduše pomáhal, kdo mohl, ale následky nehody byly i tak tragické. Na místě zahynulo 19 lidí, včetně řidiče tramvaje. Dohromady si však neštěstí vyžádalo 30 lidských životů a dalších 76 lidí bylo vážně zraněno.