Červenec nám přinese hvězdnou podívanou. Bude totiž možné spatřit stopu obřího výronu prachu od komety

Během července projde naše planeta prachovou stopou, pozůstatkem výbuchu komety 17P/Holmes. Ten se odehrál v roce 2007 jako největší událost tohoto druhu.

i Zdroj fotografie: Pxhere

Obyvatelé severní polokoule budou moci letos během léta spatřit na hvězdném nebi oblak, který bude připomínat přesýpací hodiny. Právě ten je stopou kolosálního vyvržení materiálu z komety 17P/Holmes. Došlo k němu v říjnu roku 2007 a byl největší lidmi pozorovatelnou událostí tohoto typu, k jaké vůbec došlo. Pravda, pokud vezmeme v úvahu samotné jádro zmíněné komety, nejde o největší exemplář v této skupině vesmírných těles.

Oblak prachu plující vesmírem

První místo v tomto ohledu s přehledem a jistotou drží objekt Bernardinelli-Bernstein, který se k nám vydává z hypotetického Oortova oblaku. Plynová a prachová složka komety se v tu chvíli navíc stala větší než Slunce. Šlo tedy o dočasně největší objekt celé Sluneční soustavy. Badatelé se původně domnívali, že se tento kometový prach rychle rozptýlí. Nedávné průzkumy ovšem ukázaly, že se pohybuje kolem Slunce po dráze tvaru elipsy.

Současně s tím prochází také bodem uvolnění. V průběhu letošního července projde Země pouze jedním bodem, kde se pohybují právě tyto prachové částice. Tuto událost budou ovšem moci sledovat i amatérští astronomové, ačkoli nebude viditelná pouhým okem. Pořádná vesmírná podívaná se naskytne komukoli s dostatečně výkonným teleskopem. Bude však potřeba dostat se do vhodné lokality mimo městský světelný smog.

Blikání komety Holmes

Kometa 17P/Holmes obíhá kolem Slunce mezi Marsem a Jupiterem. Byla objevena roku 1892 britským astronomem Edwinem Holmesem, který zachytil její znatelný záblesk. Nedošlo ovšem k ničemu srovnatelnému s výronem z roku 2007 a důvody tohoto chování nejsou známy. Jednou z příčin může být moment, kdy led komety přechází ze stavu amorfního do krystalického. To se projeví růstem tlaku, což končí právě výronem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nedávná bádání na poli fyziky pohybu částic tento závěr potvrzují. Stopy po výbuchu Holmesovy komety šly pozorovat už v letech 2014–2015. Ve stejném období byly však velmi odlišné podmínky, za kterých tyto částice odrážely sluneční světlo. Doufejme tedy, že letos bude astronomům všeho druhu přát větší štěstí. Oblak bude patrný od konce července v souhvězdí Pegasa. Bude to krásný důvod pro poučný výlet do přírody.

Jakou nejkrásnější věc jste spatřili na nočním nebi?

Zdroj: ScienceNews