Známá firma na nás vydělává miliardy a my ji to dovolíme. Věděli jste o této nekalé metodě?

Nakupování na internetu přináší svá rizika i u globálního giganta na trhu. Ten nyní čelí mnoha vážným obviněním z manipulace s cenami zboží, ale i se samotným vyhledáváním požadovaného výsledku svým zákazníkem.

i Zdroj fotografie: Depositephotos
                   

Amazon, globální gigant internetového obchodu, čelí obviněním, že manipuluje s výsledky vyhledávání pro zákazníky. To však znamená pro firmu zisk v hodnotě několika miliard dolarů.

První vážná obvinění

V září předložila Federální obchodní komise USA a 17 států stížnost na Amazon, ačkoli nyní jsou dostupné jen určité části této stížnosti. Obvinění jsou značná: tvrdí, že Amazon upřednostňuje zájmy svých akcionářů před potřebami zákazníků. Dále obchod generuje významné zisky z reklamy tím, že zaplavuje výsledky vyhledávání a nutí prodejce k placení za reklamní prostor. Z dokumentů odhalených federálním okresním soudem ve Washingtonu vyplývá, že i interní manažeři v Amazonu měli podobné obavy. Přetížení reklamou poškozovalo zákazníky a bránilo kvalitnímu obsahu vyniknout nad sponzorovaným obsahem.

iZdroj fotografie: Depositephotos

Uměle vyvolané ceny zboží

Podle žaloby Amazon využil svou dominanci na trhu k ovládnutí několika odvětví a uplatňování diskriminačních praktik. Skrze algoritmy sledoval ceny konkurence, kopíroval je a následně nastavil své ceny na stejnou úroveň. Další tajný algoritmus jménem „Nessie“, který fungoval mezi lety 2016 a 2018, prý systematicky zvyšoval ceny Amazonu, aby donutil konkurenci k reakci. Žaloba odhaluje, že Amazon umožňoval maloobchodníkům účastnit se oblíbeného programu Prime pouze tehdy, pokud si nechali balení zboží na starost Amazonu (FBA, Fulfilled by Amazon). Tím si v roce 2018 firma mohla ponechat až 40 % z prodeje, což je nárůst o více než 10 % oproti roku 2014.

Externí přepravní služby

V roce 2019 zastavil Amazon nezávislým poskytovatelům skladovacích, balicích a přepravních služeb (SFP, Sender Fulfilled Prime), což někteří maloobchodníci využívali během přestávky v povinnosti FBA. Tato změna byla reakcí na oslabení konkurenční výhody. Oficiálním důvodem byly údajně špatné zkušenosti se slíbenými dodacími lhůtami, ale obžaloba tvrdí, že maloobchodníci lhůty dodržovali v 99,8 % případů. Amazon oznámil, že plánuje opětovně spustit SFP za nových podmínek.

Zdroj: Heise.de
Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Patrik Burčal

Zobrazit další články