Nejnáruživější cestovatelé stráví v hotelech každý rok podle statistik v průměru 88 nocí. A hotely se zase snaží, aby jejich pokoje vypadaly opravdu jako domov.
Mnoho hotelových hostů si ovšem neuvědomuje, že pouhým zaplacením za pobyt na pokoji to nekončí. I tomuto prostoru je potřeba věnovat určitou péči, existuje tedy určitá etiketa pobytu v hotelu. Zvláště pak soubor pravidel při jeho opouštění. Určité věci je totiž potřeba nechat netknuté, zatímco jiné bychom měli vždy vrátit do původního stavu. Často si myslíme, že vycházíme obsluze vstříc, můžeme však pokojské naopak přidělávat práci.
Ručníky a stlaní postelí
Ideální způsob vypořádání se s použitými ručníky je dle samotných pracovníků nechat je někde na hromadě, například v rohu koupelny. Jsou pak jasně odlišené a dají se snadno sebrat. Rozhodně je tedy neskládejte zpátky na poličku, protože pak není jasné, který kus byl použit a který nebyl ani rozbalen. Stejně tak je ohleduplné po sobě v pokoji trochu uklidit, například odstraněním vlasů z odtoku umyvadla.
Stejně tak se vyplatí odstranit z dalších povrchů své tělesné tekutiny. Někteří lidé jdou tak daleko, že po sobě například ani nesplachují toaletu. Na druhé straně není naprosto potřeba stlát po sobě postel. Když to uděláte, přidáte následně příchozí pokojské pouze další práci. Ona bude muset postel stejně rozebrat a zpracovat po svém. Lůžko proto nechte tak, jak ho opouštíte, je potřeba ho upravit v jiných ohledech.
Dýško a zpracování vlastních odpadků
Spropitné je v tomto oboru velmi ceněné, protože platy nejsou nijak závratné a práce je poměrně náročná. Proto nezapomeňte poděkovat lidem, kteří mají na starosti váš maximální komfort a jsou připraveni vám vyjít vstříc. Pamatujte také, že váš pokoj uklízí každý den nejspíš někdo jiný, zauvažujte proto o průběžném spropitném, nejen na konci vašeho pobytu. Nechte v pokoji peníze s poznámkou, takže se dostane na všechny.
Každý po sobě necháváme nějaký nepořádek a patří k základům slušného chování, že neskončí na koberci, ale v odpadkovém koši. Pokoj, kde se na každém místě něco povaluje, je pro pokojské náročný a bere jim čas na další činnosti. Zatímco vy přebýváte jen v jednom, ony jich mají ještě mnoho před sebou a mají na ně jen vymezený čas. Když se vám odpadků nahromadí hodně, požádejte obsluhu o plastový pytel, kam se vám všechno pohodlně vejde.
Větrání a rozestavení nábytku
Mezi vaším odchodem a příchodem nového hosta je celkem krátká pauza, během které musí pokojské připravit pokoj opět do správného stavu. Když necháte otevřené okno a pustíte tak dovnitř čerstvý vzduch, je to opravdu velká pomoc. Výměna vzduchu totiž trvá nějakou dobu, nelze ji uspěchat a udělá s pokojem pravé divy. Samozřejmě záleží na počasí a konkrétních podmínkách, během bouře to nebude asi nejlepší nápad.
Postel nestelte, jestli jste ovšem hýbali s nábytkem, dejte ho na původní místo. To samé platí pro drobnosti, jako je ovladač televize, příbory nebo křesílka, která jste přesunuli na balkon. Roli zde hraje i to, že každý pokoj má přesně stanovený inventář a takhle je hned patrné, že se nic neztratilo ani nerozbilo. Pokojské mají na přípravu pokoje pro dalšího klienta hotelu asi 30 minut, takže mít všechno na místě je velmi vítané.
Když to nepotřebujete, tak to nepoužívejte
Každý pokoj má nejspíš nějaké vybavení, které po celou dobu svého pobytu vůbec nevyužijete. Klidně se může stát, že cestujete zcela sami, ale budete mít dvě postele. V takovém případě se omezte jen na jednu a druhou nechte netknutou. Vám bude úplně stačit ta jedna a nebudete vytvářet práci navíc pro personál. Stejný postup se týká všeho dalšího, co může vaší přítomností zůstat zcela nedotčeno.
Hotelnictví je neustále živým organismem, který se nezastavuje ani na vteřinu. Funguje jako dokonale promazané soukolí a není třeba mu zbytečně přidávat komplikace, které ho budou zadrhávat. Předchozí tipy nejsou nic náročného, jde vlastně jen o normální slušné chování v prostoru, který nám nepatří, i když ho obýváme. A trocha prosté laskavosti a ohleduplnosti k lidem, kteří ho udržují v provozu, je jedno z nejlepších ocenění.
Za jakého hotelového hosta se na cestách považujete?