Uživatelé Youtube přichází hromadně o peníze. Rozmohl se nový podvod, ke ztrátě peněz na bankovním účtu stačí jediné kliknutí. Jedná se o předem prohraný boj.
Reklamy na výhodné investice slibují pohádkové výdělky už při minimálním vkladu. Realita však bývá přesně opačná. Své peníze naposíláte na neznámé účty, které se většinou nacházejí v zahraničí, a o slibovaném výdělku si můžete nechat tak akorát zdát. Velké množství těchto falešných lákadel se přitom nachází také na YouTube, přestože nás má společnost před podvodnými praktikami chránit. Boj s kyberkriminalitou je však složitější, než se zdá.
YouTube dělá, co může
Společnost Google, která videokanál YouTube spravuje, má hned několik nástrojů k ověřování vydávaného obsahu. Reklamy a videa posuzují jak automatické systémy, tak lidé. Tento důmyslný systém je schopen zachytit až pět miliard podvodného obsahu a zrušit na šest a půl milionů falešných účtů. Přesto se stále jedná o boj s větrnými mlýny a několik podvodných reklam na portál pronikne i přes veškeré kontroly.
Samotná společnost přiznává, že jsou kyberkriminálníci několik kroků před nimi. Za každý zrušený účet mají nachystány tisíce jiných, ze kterých mohou okamžitě šířit škodlivý obsah. Zároveň jsou velmi zběhlí v maskování svého obsahu, takže ke kontrole pošlou legitimní obsah, na kterém kontrola neshledá žádnou závadu, ale posléze uveřejní podvodné video, jak uvádí web Novinky.cz.
Propojení s falešnými bankéři
Podvodníkům však mnohdy nestačí pouze vystavit na YouTube reklamu na falešné investice a čekat, až jim lidé začnou dobrovolně posílat své peníze. Většinou jdou ještě o krok dál a celou akci propojí s dalším oblíbeným podvodem – falešnými bankéři. Ti následně lidem volají, aby je upozornili na podezřelý pohyb na účtu a přimějí je k odeslání více peněz na neznámé účty do zahraničí. Důvěřivé oběti tak mnohdy přijdou o veškeré úspory a škoda často dosahuje milionů korun.
Nelehká práce policie
Když už se nějaký takový případ dostane k policii, vypátrání daného podvodníka je další nelehký úkol. Kriminalisté mají mnohdy problém získat potřebné informace o daném uživateli z YouTube. Na první pohled se tak může zdát, že se Google snaží tyto podvodníky dokonce chránit.
Situace je však mnohem komplikovanější. I v tomto případě jsou podvodníci o krok napřed a své falešné reklamy na portál nahrávají skrze legitimní zprostředkovatele. S ohledem na pravidla o ochraně soukromí pak společnost nemůže poskytovat žádné informace a boj s kyberkriminalitou se ještě více komplikuje.