Ukrajinští bojoví piloti líčí zoufalou leteckou válku. Vzdušný prostor je jedním z mnoha kritických míst ruské invaze

Navzdory malým šancím pokračují ukrajinské letecké síly v těžkých bojích. Cílem je zabránit Rusku v získání vzdušné dominance nad jakýmkoli územím Ukrajiny.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V konfliktu, který do této chvíle předčil mnohé představy, není přeháněním prohlásit, že výkon ukrajinského letectva překonal v reakci na Ruskou invazi většinu očekávání. Místo, aby byly jednotky během pár dnů vyhlazeny, jak mnozí odhadovali, ukrajinské letectvo před mnohem silnějším soupeřem neustoupilo. Rozhovor s dvojicí pilotů vrhá více světla na to, jak vlastně sloužící piloti bojují proti invazi ruských jednotek.

Rozhovory s Andriym a Juicem

Prvním je pilot Su-27 Flankeru vystupující pouze jako Andriy. Druhý se mezitím označuje jako „Juice“ a CNN reportér Anderson Cooper ho zpovídal online. Andriy líčí rychlé zásahy včetně nočních vzletů, kdy není ani čas na kontrolu strojů, jen jsou vytaženy z hangáru, kde jsou skryty před možnými útoky. „Kdykoli letím, je to skutečný boj proti 5krát větší přesile.“ Je mu 25 let a má potvrzených 10 misí, většinou zasahuje vzdušné cíle.

„Zažil jsem situace, kdy jsem byl s ruským letadlem na dostatečnou palebnou vzdálenost. Čekal jsem na možnost zaměřit raketu, když mi pozemní hlídka řekla, že už na mě vypálili. Jsem rád, že tohle letadlo už nebude bombardovat naše klidná města.“ Andriy se vyhnul sérií manévrů a použití obranných systémů stroje včetně radarových varování. „Pro přežití mám jen svoje dovednosti, které jsou lepší než Rusů. Padli ovšem i zkušenější kolegové.“

V neustálém vzdušném ohrožení

Základny i letiště jsou neustálým terčem, hlavně od ruských raket, letectvo tedy útočí z drobnějších základen. Využívají rozbitá letiště či použitelné dálnice, což dělali i v minulosti. Přesný počet stíhaček nebyl potvrzen, podle generála Davida Deptuly z letectva USA mají Ukrajinci na 55 použitelných strojů. Na začátku tohoto měsíce odhadl Pentagon číslo na 56, tedy 80 % předválečné vybavenosti. I bez opotřebení nepřítelem však dojde k poklesu.

Jak bude boj pokračovat, dojde k opotřebení, protože stroje jsou zkrátka přetěžovány. Ukrajinci by měli obdržet MiGy-29, to však nebude ihned. Kromě toho Rusko trefilo dílnu, kde jsou stíhačky opravovány a udržovány. Letadla se ovšem kombinují s pozemním obranným systémem, který dokáže nad většinou Ukrajiny udržovat ochranný deštník. To ovšem funguje oboustranně a podobnou kombinaci na ovládnutém území zavedlo i Rusko.

Boj se znalostí vlastního území

„Ukrajina je ve vzduchu efektivní, protože operuje na vlastním, známém území,“ řekl Yutiy Ihnat New York Times. „Nepřítel letí do naší zóny.“ Tato kombinace znamená, že Ukrajinci mohou nastražit četné pasti. Ukazují také značnou vynalézavost včetně sítě dobrovolníků, kteří pozorují ze země a upozorňují na jakoukoli aktivitu. Dalším příkladem je poskytnutí prostředků navigace letectvu, což udělali běžní civilní piloti.

Ačkoli Rusko zatím nedosáhlo vzdušné dominance, skoro se mu to povedlo. Ukrajině v převaze brání omezený počet strojů i pozemní výbavy, stejně jako fakt, že jsou to všechno starší typy. Nicméně Rusové trpí četnými ztrátami a ukrajinské obrany se bojí. Jakékoli vzlétnutí je tak pro ně od začátku velmi nepohodlné. Americké ministerstvo obrany připisuje nedostatek ruské převahy velmi kreativním způsobům ukrajinské vzdušné obrany.

Potřeba dostatku strojů a vybavení

„Potřebujeme efektivní pozemní obranu,“ uvádí Juice, „a potřebujeme také více stíhaček, abychom se těmto hrozbám mohli efektivně ubránit.“ Ačkoli to New York Times popisují jako moderní Top Gun, pravda je trochu méně oslnivá. Není ovšem pochyb o tom, že ukrajinská vzdušná taktika ruské jednotky stále silně frustruje. Podle oficiálních vyjádření kleslo k zemi minimálně 97 ruských strojů, a to jak letadel, tak pozemních obranných systémů.

Přesné číslo není samozřejmě známo a nejspíš bude dlouhá léta předmětem sporů. Stejně tak není možné jakkoli potvrdit, co z toho bylo sestřeleno přímo ukrajinským letectvem. Z rozhovorů přímo s piloty ovšem jasně plyne, že se ukrajinští letci s ruskými protějšky setkávají na zcela pravidelné bázi. Transporty další techniky ovšem průběžně stagnují z více politických důvodů. NATO aktuálně posiluje nebe nad dalšími státy Pobaltí.

Jaký krok západu by podle vás Ukrajině nejvíce prospěl?

Zdroj: TheScientist

Diskuze Vstoupit do diskuze
100 lidí právě čte
Zobrazit další články