Let číslo 1380 společnosti Southwest Airlines zažil v úterý masivní selhání motorů. Tato situace donutila piloty provést nouzové přistání.
Šrapnel probodl palivovou nádrž, rozbil okna a způsobil výrazný pokles tlaku na palubě. Jeden z cestujících zemřel. Pilot Tammie Jo Shults, který předtím létal se stíhačkami amerického námořnictva, navedl letadlo na přistání do Filadelfie. Startovalo původně z New Yorku a mířilo do Dallasu. Jak tomu v takových situacích bývá, cestujícím vypadly kyslíkové masky, což ukazuje i příspěvek jednoho z pasažérů, Martyho Martineze.
Skoro všichni je měli špatně
Bývalý stevard Bobby Laurie sdílel Martinezovu fotku s komentářem, že lidé si mají v takové situaci zakrýt maskou celý obličej, tedy ústa i nos. „Poslouchejte svého stevarda! SKORO VŠICHNI pasažéři tohoto letu měli masky nasazené úplně ŠPATNĚ.“ Kyslíkové masky jsou během poklesu tlaku v kabině letadla naprosto klíčové. Lety ve výškách s dírou v trupu jsou, řečeno velmi mírně, vysoce rizikovou záležitostí.
Ve výškách nad 4,5 kilometru je pro lidi náročné dýchat a udržet dostatek kyslíku v krvi. Během několika minut mohou ztratit vědomí, což je stav zvaný hypoxie. Ta se projevuje závratěmi, obavami, tunelovým viděním, bolestmi hlavy, únavou, mdlobami, rozostřeným viděním a celkovým zmatením. Problém není v podílu kyslíku ve vzduchu. Ten je totiž poměrně stabilní (asi 21 %), a to až do výšky 21 kilometrů. Jde hlavně o absenci tlaku vzduchu.
Problematika řídkého vzduchu
Vysoký tlak činí vzduch hustým, což mu pomáhá dostat se do plicní tkáně a tudíž i do krve. Právě nedostatek tlaku tak snižuje dostatek dýchatelného vzduchu. Přidání čistého kyslíku skrze masku pomáhá vyvážit fyziologické problémy, k nimž v takové výšce dojde. Jenže je potřeba mít tu masku nasazenou správně. Jakmile nemáte zakrytá ústa i nos, vystavujete se riziku, že se vám stane to stejné, co bez ní, a nakonec ztratíte vědomí.
Podle zpráv pasažérů bylo v momentě selhání motorů letadlo ve výšce 9,4 kilometru nad zemí. Krátce nato klesli piloti na 3 kilometry a se strojem přistáli 12 minut poté, co byl nouzový stav vyhlášen. Podle tabulky od AOPA (Asociace majitelů a pilotů letadel) měli cestující po rozbití oken 30 vteřin tzv. použitelného vědomí. Jde o čas, kdy můžete za plného vědomí něco udělat, než ho kvůli okolnostem ztratíte.
Klíčová role čistého kyslíku
Ve stavech nouze je příkon čistého kyslíku zcela kritický, protože pacienti v bezvědomí se nebudou moci evakuovat. Pokud je na palubě oheň nebo kouř, může taková osoba znamenat pro okolí rozdíl mezi životem a smrti. Proto je systém letadla navržen tak, aby právě masky spadly v případě jakékoli nouze okamžitě. Instrukce týkající se masek jsou ostatně obsahem každého hlášení bezpečnostních pokynů ještě před začátkem letu.
Incident je momentálně vyšetřován Národní bezpečností dopravní komisí. Z toho důvodu nejsou aktuálně dostupné podrobnější informace. Ačkoli stále existují obavy z této metody přepravy osob, je létání statisticky mnohem bezpečnější než cestování autem. Cestující, který během tohoto incidentu zemřel, byl prvním za posledních 9 let. Za tuto dobu byly více než 100 miliony letů přepraveny miliardy lidí.
Kolik letů jste za život absolvovali? Došlo k nehodám?