Dvě paluby a rozpětí křídel větší než fotbalové hřiště? Ano, i takto obří stroje se dokázaly vznést k obloze

Jaká největší letadla kdy vzlétla k obloze? Seznamte se s těmi největšími počiny leteckého inženýrství a lidského umu.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Noah Seelam
                   

Při pohledu na běžná komerční letadla se člověk někdy diví, jak se taková masa kovu může vůbec dostat se země do vzduchu. Jenže tyto modely nejsou nic ve srovnání s největšími vzdušnými koráby. Podle nejvíce měřítek je největším strojem na světě Ukrajinský Antonov An-225. Tento stroj vznikl jen v jednom exempláři a měl sloužit k přepravě sovětských raketoplánů. Ovšem po krachu vesmírného programu si Antonov našel mnoho dalších využití.

Nejtěžší s největším rozpětím

Antonov je nejtěžším strojem, který byl kdy postaven, a stoupá k obloze s váhou 710 tun. Drží také rekord maximálního nákladu 213 tun zvednutého do vzduchu. Rozpětí křídel je ohromujících 88 metrů a pohání ho 6 motorů. Druhé místo má Super Guppy, který působí jednoznačným dojmem predátora. Tohle přerostlé letadlo už poslala do penze každá instituce na světě. Tedy až na jednu a tou je americká NASA.

iZdroj fotografie: NASA

Obří rozměry letadla jsou totiž pro vesmírnou agenturu ideální na transport družic a dalších součástek pro její vlastní masivní stroje. První Super Guppy bylo postaveno z trupu Boeingu C-97, který poprvé vzlétl roku 1965. Nákladní letadlo, určené pro velké či podivně tvarované náklady, bylo postupně nahrazeno airbusem Beluga. Dokud bude Super Guppy používat NASA, bude na nebi pořád ohromovat lidi pod sebou. A NASA tohle letadlo miluje.

Od zvláštností k pravidelnosti

S nákladní kapacitou skoro 135 tun je Lockhead C-5 Galaxy největším běžně používaným letadlem na světě, hlavně americkou armádou. Tento letoun má dostatek prostoru na převoz dvou tanků M1 Abrams, 16 Humwee, tří vrtulníků Black Hawk a mnoha dalších vozidel. Pokud není naložen, uletí bez tankování přes 11 000 kilometrů. To z tohoto letounu činí vojenské letadlo s největším dosahem na světě. Pokud chce letectvo rychlý přesun čehokoli velkého, obrátí se právě na něj.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Yamaguchi Yoshiaki

V roce 2000 zjistil Boeing, že potřebuje nákladní letadlo s obrovským nákladním prostorem. Bylo to kvůli transportu dílů pro letoun 787 Deamliner, jehož části se vyrábí po celém světě. Řešením se ukázalo vzít jejich největší letadlo, typ 747, a postavit kolem něj další nákladní prostor. Výsledkem je Boeing 747 Dreamlifter, nejdelší nákladní letadlo na světě. Vzlétne k mrakům s úctyhodným nákladem o váze 125 tun.

Zdroj: PopularMechanics

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Zobrazit další články