Lidl se stal obětí podvodu. Podvodníci se vydávají za tento obchod a snaží se z jeho zákazníků získat velké finanční částky.
Společnost Check Point zabývající se kyberzločinci informovala veřejnost o vývoji podvodů na konci loňského roku. Dle vývoje událostí je znát, že zločinky vůbec nepolevují ve svých úkonech. Například útoky zneužívající známé platformy jako je například Alza nebo Lidl, stále sílí.
Lidl a podvod
Metoda podvodu pod názvem Phising je stále nejsilnější zbraní těchto útočníků. Takový podvod spočívá v tom, že se vydávají za někoho jiného a pod různými záminkami z vás lákají osobní informace a přístupové údaje například do bankovnictví.
Z monitoringu těchto útoku jasně vyplývá, že mezi nejčastější oběť a cíl těchto podvodů patřil rozhodně systém Microsoft. Ten musel čelit 33 % phisingových útoků na své koncové zákazníky. Na dalších pozicích se pak umístila společnost Amazon s 9 %, Google s 8 % a Apple s pouhými 4 %. Čeští uživatelé jsou už s nadsázkou řečeno zvyklí především na útok skrývající se za falešný balíček od doručovatele jako je Česká pošta, DPDA nebo PPL nebo velké obchodní společnosti jako je Alza.
Počet útoků roste
K výraznému zvýšení těchto podvodů došlo v období Vánoc 2023, kdy docházelo velmi často k podvodům, kde se zločinci vydávali za obchodní řetězec Lidl. Tento cíl si útočníci vybrali především pro různorodost nabízeného sortimentu od jídla po věci na kempování.
Pod rouškou těchto značek pak podvodníci lákali z lidí skrz email nebo SMS zprávy jejich přístupové údaje a osobní informace. Zpráva většinou obsahovala informaci, že dotyčný je „šťastlivec“ a vyhrál hodnotné ceny. Velký úspěch pro zločince spočíval především v tom, že samotný Lidl takové soutěže skutečně občas pořádá, jak uvádí web CHIP. Spousta lidí takto bylo okradeno o desítky tisíc korun ze svých bankovních účtů.
Jak se podvodu vyvarovat
Pokud se ale dotyčný zaměřil v těchto zprávách na správná místa jako je emailová adresa odesílatele, telefonní číslo nebo doména webu, kam bylo nutné se dále prokliknout, zjistil, že něco není v pořádku.
Často tyto zprávy obsahovaly i pravopisné chyby nebo překliky. I to je znakem, že se nejedná o oficiální sdělení. Pokud tedy i vám přijde zpráva podobného charakteru, opravdu důkladně prověřte její pravost a pokud budete na pochybách, ignorujte ji.