Kyberzločinci jsou doslova na každém kroku. Jejich pokusy o podvod jsou rafinované a vždycky cílí na osobní údaje a finance oběti. Na tohle si dávejte pozor!
Kyberzločinci jsou dnes opravdu všude. Lidé nemůžou věřit téměř ničemu, protože za vším se může skrývat podvod. Podvodné SMS zprávy, emaily i telefonní hovory. Podvodníci se neštítí vůbec ničeho a využívají všechny komunikační kanály, aby důvěřivé lidi obrali o citlivé osobní údaje nebo dokonce o peníze. Stejně záludné jsou i záminky, které ke svým podvodům využívají a které cílí na všechny důvěřivé lidi.
Kyberzločinci na každém rohu
Jedním z nejčastějších podvodů, které kyberzločinci využívají k okrádaní lidí, jsou falešné dopravní společnosti. Lidem rozesílají SMS zprávy nebo emaily, ve kterých je vyzývají k zaplacení poplatku, jinak jim nedoručí jejich zásilku. Jindy zase zpráva uvádí, že je s doručením balíčku problém, protože chybí doručovací údaje, které musí dotyčný doplnit na přiloženém odkaze. V obou případech však podvodníci chtějí z lidí jen vylákat jejich platební a přístupové údaje. Ty jim následně umožní nekontrolovatelnou manipulaci s jejich finančními prostředky.
Inovativní eSIM karta
Dalším oblíbeným trikem podvodníků jsou falešné telefonáty, kdy se vydávají za pracovníky mobilního operátora a důvěřivým lidem nabízejí inovativní eSIM karty. Kyberzločinci svou oběť přesvědčí o všech domnělých výhodách těchto karet. Snaží se je přimět k okamžité reakci tím, že se jedná o časově omezenou nabídku. Vše samozřejmě můžete vyřešit hned po telefonu a stačí, abyste domnělému operátorovi nadiktovali kód, který vám právě přišel v SMS zprávě. Ve skutečnosti tím pomůžete podvodníkům obejít dvoufázové zabezpečení vašeho bankovního účtu a dáte jim přístup ke svým penězům.
Naléhavé a urgentní
Společným rysem všech těchto phishingových útoků je jejich naléhavost. Kyberzločinci se své oběti snaží dostat do časové tísně a stresu. V takovém stavu jsou lidé méně obezřetní a mnohdy jim v danou chvíli vůbec nedojde, že se je někdo pokouší podvést. Pokud tedy nějaká zprává zní až příliš naléhavě, zbystřete. Urgentní situace si vždy ověřujte třetí cestou u jiných pracovníků, především v případě, kdy se jedná o bankovní a investiční služby nebo o služby mobilních operátorů. Nikdy neklikejte na žádné přiložené odkazy, pokud si nejste stoprocentně jistí, z jakého zdroje pochází.