Češi přišli na způsob, jak během nakupování v obchodech ušetřit tisíce Kč při nákupu potravin. Je to snadné

Čeští zákazníci při nákupech potravin využívají různé praktiky k úspoře peněz. Vynalézavost Čechů nezná hranice.

Samoobslužná pokladna i Zdroj fotografie: Depositephotos
                   

Lidi po celém světě se při jakémkoliv nákupu snaží ušetřit své peníze. U nákupu potravin je tato snaha obrovská a Češi přišly na nový zajímavý způsob, jak ušetřit. Neostýchají se kvůli tomu přiklonit i k nezákonným praktikám a to i přesto, že jsou v obchodech kamery a personál zaměřující se na tyto podvodníky.

Slabiny obchodů

Už dávno jsou známé některé praktiky, které například zahrnují samoobslužné pokladny. Zákazníci například přišly na způsob, jak ušetřit u potravina váhu, uvádí web Události247. Na pokladně při vážení zmáčkli jinou potravinu, která měla výrazně nižší cenu. Pokladní při kontrolách takto přišly i na rozdíl 30 korun oproti skutečné ceně. K dalším podvodům dochází také díky službě Scan&Go, kdy si zákazník markuje své zboží zcela sám už během nakupování.

Službu Scan&Go nabízí například obchodní řetězec Kaufland, Globus, Albert nebo Tesco. Obchody díky této službě přistupují stále častěji k namátkovým kontrolám košíků zákazníků, kteří již zaplatili. Čas od času se totiž stane, že zákazník má v košíku nezaplacené položky jako je například dražší rum nebo větší balení pracího prášku. Takové podvody se ale netýkají jen Čechů.

Pokuta a podmíněný trest

V Německu například došlo k situaci, kdy si muž nakupoval v obchodě sýr ve slevě. Jiný zákazník obchodu si však všiml, že nálepku se slevou tento muž přelepil z jiného sýru a na chování upozornil personál. Muž na místě všechno popřel, ale později na policejní stanici při výslechu vše přiznal. Muž odešel s pokutou a podmíněným trestem. Pokud by se takový přestupek stal v Česku, byl by muž stíhán podle přestupku proti majetku, který definuje zákon č. 251/2016 Sb., konkrétně paragraf 8.

Lidé při skenování položek často schovávají některé položky mimo skenery, lepí na zboží jiné čárové kódy nebo při vážení volí jiné, levnější produkty. U samoobslužných pokladen rizika krádeží vzrostly až o 75 %, jak upozornil web Kupi. Ve většině případech se však jedná o drobné zboží jako je třeba zelenina, ovoce nebo pečivo. Jsou ale známé i případy, kdy šlo o výrazně větší a dražší zboží, které se pokusil zákazník ukrást. Našel se i extrémně odvážný zákazník, který skrz samoobslužné pokladny zkusil pronést elektrokolo.

Samoobslužná pokladna iZdroj fotografie: Depositephotos

Častější kontroly a školený personál

Občas ale personál během kontroly narazí i na omylem zapomenuté zboží jako je například tekuté mýdlo zapadlé na dně košíku a dotyčný zákazník se omlouvá a hodlá zboží ihned doplatit. Samozřejmě personál chápe, že k takovému nedorozumění může dojít, ale v kontrolách obchody nehodlají polevit.

Obchodní řetězce se snaží snižovat náklady na provoz, a proto se s takovými pokladnami budeme setkávat stále častěji. Z toho důvodu se naopak snaží posílit personál, který hlídá poctivost zákazníků a procházejí speciálními školeními, jak podobné praktiky odhalit včas.

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Patrik Burčal

Zobrazit další články