Největší tramvajové neštěstí v ČR: Nehoda v Ústí nad Labem si v roce 1947 vyžádala 30 lidských životů

Temná kapitola české dopravy. Tramvajové neštěstí v Ústí nad Labem v roce 1947 vzalo život 30 lidem. Dalších 76 lidí bylo vážně zraněno. Dodnes není jasné, co nehodu zapříčinilo.

tramvajové neštěstí i Zdroj fotografie: Dezidor / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Tramvaje jsou už přes sto let ikonou české městské hromadné dopravy. Ve velkých městech se stále jedná o velmi oblíbený a efektivní způsob dopravy a jen zřídka se stane, že by došlo k nějaké havárii. Neštěstí se však nevyhýbá ničemu, a také tramvaje se mohou stát součástí tragické nehody. Největší tramvajové neštěstí se událo v roce 1947 v Ústí nad Labem. O život tehdy přišlo 30 lidí a dodnes není jasné, jak k neštěstí vlastně došlo.

Největší tramvajové neštěstí v Česku

Od roku 1912 byla v provozu dráha, která spojovala Ústí nad Labem s přilehlou nevelkou obcí Telnice. Tuto dráhu často využívali výletnicí, kteří z města vyráželi na procházky do přírody. Stejně tomu bylo také onen osudný letní den v roce 1947, kdy se událo největší tramvajové neštěstí v Česku a v celé Evropě.

největší tragédie v Československu
Největší tragédie v Československu: Železniční neštěstí v roce 1960 si vyžádalo 118 životů
tramvajové neštěstí
iZdroj fotografie: Janusz Jakubowski from Warsaw, Poland / Creative Commons / CC BY-SA
Největší tramvajové neštěstí si vyžádalo 30 lidských životů.

Na zastávce v Telnici tehdy čekal početný dav lidí, kteří se chtěli spojem odjíždějícím v 17.07 hodin vrátit domů z celodenního výletu. Únava zapříčinila, že nikdo nechtěl čekat na další spoj, a tak se do dvou vagónů pro 88 lidí vměstnalo celkem 140 cestujících. Tato skutečnost pravděpodobně významně přispěla k následné tragédii.

Nešťastná souhra náhod

Ačkoliv je největší tramvajové neštěstí připisováno především chybě jejího řidiče, s největší pravděpodobností se jednalo o souhru několika nešťastných náhod. Kromě zjevného přetížení tramvaje zde svou roli hrálo také umístění trati, která v podstatě celou dobu klesá. Dále se na soupravě vyskytly technické potíže s brzdami, které v klesajícím terénu jednoduše nedokázaly přetíženou tramvaj dostatečně ubrzdit.

V jednom okamžiku tak tramvaj dosahovala rychlosti 70 kilometrů za hodinu. V tu chvíli už se jednalo o neovladatelný stroj, který se jeho řidič marně snažil různými prostředky zbrzdit. Když se souprava dostala k rozjezdové výhybce před cílovou stanicí, převrátila se pouze na dvě kola, vychýlila se z dráhy a zachytila se o nedaleký sloup. Síla nárazu pak soupravu doslova rozpárala a připojený vůz odmrštila na vedlejší kolej, kde se ještě srazila se zaparkovanou soupravou jiné tramvaje.

Tajemný „Patomský kráter“ nacházející se uprostřed ničeho. Pokud se u něj kdokoli zdrží, nastane obrovské neštěstí
tramvajové neštěstí
iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC BY-SA
Za nehodu mohlo několik nešťastných okolností.

Pomáhal, kdo mohl

Tramvajové neštěstí okamžitě přilákalo lidi z blízkého okolí. Ústecká nemocnice nebyla na podobný nápor připravená a sanitky nezvládaly všechny raněné a mrtvé včas převážet. Sanitkám tak začaly pomáhat nákladní auta, která se nacházela poblíž, ale ani to nepomohlo.

K neštěstí se seběhli také účastníci a návštěvníci nedalekého cirkusu, jehož představení tím bylo předčasně ukončeno. Jednoduše pomáhal, kdo mohl, ale následky nehody byly i tak tragické. Na místě zahynulo 19 lidí, včetně řidiče tramvaje. Dohromady si však neštěstí vyžádalo 30 lidských životů a dalších 76 lidí bylo vážně zraněno.

Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Veronika Helmová

Zobrazit další články