Řeší ji japonské děti v 1. třídě, dospělým ale dělá problém. Správné číslo může odhalit jen génius

Spory o inteligenci se táhnou celá desetiletí. Tento pojem dnes používá prakticky každý. Přes všechnu metodiku se však badatelé stále neshodnou, co to vlastně je a jak ji měřit.

i Zdroj fotografie: Wepress News
                   

Samotné slovo pochází z latinského inter-legere, tedy poznávat, chápat, rozlišovat. Jako východisko schopnosti je to bezesporu velmi trefné, většina dnešních definic proto tyto významy zahrnuje. Mnohé ho ještě rozvádí, především o schopnost řešení problémů. Ale tady už se dostáváme do potíží. O jaké problémy jde? V jakých oblastech? V roce 1921 byla oslovena skupina významných psychologů, kteří měli inteligenci definovat. Odpovědi se lišily.

Spor o definici inteligence

Už tehdy mezi sebou vedli polemiky stoupenci nejrůznějších teorií, které se týkaly hlavně složek, původu a struktury inteligence. Nejčastější ovšem mířily ke stejnému principu fungování inteligence. Jde o schopnost učit se z vlastních zkušeností. Následuje schopnost adaptace na vnější prostředí. A k takovému výkladu se přiklání autoři bez ohledu na to, odkud má inteligence pocházet. Teď se ale zaměřte na posloupnost a zkuste najít chybějící číslo.

iZdroj fotografie: Wepress News

Účel se tedy celkem vyjasnil, původní problémy zůstaly. Je inteligence jedna, nebo jde o více parametrů? O kolik? Jak fungují a jak spolu souvisejí? Lidi v našem okolí běžně označujeme jako chytré, hloupé, inteligentní, nadané. Hodnocení lidí podle inteligence bylo vždy riskantní. Před mnoha lety by byl učeň, kterému by bylo určeno nějaké řemeslo, považován za hloupého, pokud by se mu nedařilo. V mnoha jiných věcech mohl však vynikat.

Tato optická iluze je skutečně matoucí a vyžaduje pořádnou mozkovou sílu. Najdete na obrázku dvě antilopy?

Pojem zdravého rozumu

Velmi zajímavý je také tzv. „zdravý rozum“. Mnozí lidé ho totiž považují za jakousi obecnou inteligenci, případně aspoň její projev. Je brán jako schopnost řešit různé problémy s velkou úspěšnosti, a to intuitivním vhledem do jejich podstaty. Nejčastěji se podle výzkumů objevuje u lidí s velkou dovedností v oblasti společenských vztahů, také u technických typů. Řešením hádanky je 140. Postupujete tak, že k 1 přičtete 2², k 5 pak 3², ke 14 přičtete 4² a tak dále. K 91 je to 7², 91 + 49 je 140.

iZdroj fotografie: Wepress News

Velmi zřídka se tento zdravý rozum projevuje u řešení čistě matematických nebo jinak specializovaných problémů. Zdravý rozum má tak na starosti jakousi praktickou inteligenci. Dobrat se výsledku v této matematické úloze vyžaduje nemalý talent k tomuto oboru, pokud nemáte počty právě v lásce, třeba vás více zaujmou optické hádanky či iluze.

Jak jste si v rébusu vedli?

Zdroj: WepressNews
Diskuze Vstoupit do diskuze
85 lidí právě čte
Zobrazit další články