Špatné dýchání způsobuje celkovou únavu. Naučte se správně okysličovat systém pomocí několika krátkých cvičení

Dýcháte-li efektivně, je váš dech plynulý, klidný a kontrolovaný. Měli byste se cítit odpočatě, protože dostáváte do těla dostatek kyslíku, a to bez jakýchkoli zádrhelů.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Za běžných okolností by správné dýchání mělo být snadné a tiché. Vaše břicho se bude rozpínat s každým nádechem a stahovat při výdechu. Stejně tak ucítíte pohyb žeber vepředu, po stranách i vzadu, opět s každým dechem. Hlavním motorem celého dýchání je bránice, sval ve tvaru kopule nacházející se pod plícemi. Ta odděluje dutinu hrudní od dutiny břišní, stahuje se při nádechu a dovoluje plicím roztažení do prostoru hrudníku.

Anatomie lidského dechu

Další podstatnou částí jsou mezižeberní svaly, jejichž činností se roztahuje hrudní koš a vytváří tak další prostor pro plíce při nádechu. Dýchací svaly jsou poblíž plic a pomáhají jim v obou procesech, tedy stažení i roztažení. Jde o již zmíněnou bránici, mezižeberní svaly, ale také svalstvo břišní a šíjové. Plíce dodávají do krve kyslík a současně odstraňují oxid uhličitý. Efektivní dýchání pak zaručuje, že využíváme maximální kapacitu respiračního systému.

Existuje několik dechových cvičení, která můžete dělat i doma a procvičit si schopnosti vaší bránice. To vám také pomůže používat tento sval správně. Nejlepší je tyto techniky provádět, když jste odpočatí a vyrovnaní. Pravidelné cvičení tohoto typu se také časem projeví několika příjemnými efekty. Například budete potřebovat méně kyslíku, váš dech se uklidní a budete dýchat snadněji i ve vypjatých situacích. Bránice zesílí a nebude se tolik unavovat.

Cvičení pro kvalitnější dýchání

Vždycky se před aplikací těchto cviků poraďte s lékařem, zvláště pokud máte s dýcháním nějaké problémy nebo užíváte související léky. Brániční dýchání si můžete zkusit doma sami, pro začátek zkuste asi 5–10 minut 3krát denně. Můžete se cítit rychle unaveni, což je důsledek námahy skrze správné použití bránice. Jakmile si ale na tento způsob zvyknete, bude pro vás postupně stále snadnější. Každý den proto nějakou tu minutu přidávejte.

iZdroj fotografie: Pxhere

Lehněte si na záda s mírně pokrčenými koleny a polštářem pod hlavou. Další polštář si dejte pod kolena. Jednu ruku si položte na prsa, druhou pod hrudník, abyste cítili pohyb bráničního svalu. Pomalu se nadechněte nosem – rukou ucítíte zvětšování žaludku, držte ji co nejvíce v klidu. Zapojte svaly v oblasti žaludku a při výdechu sešpulenými rty je přitáhněte k páteři. Ruce držte stále v klidu. Dýchejte takto po celou dobu nastaveného času.

Cvičení bráničního dechu na židli

Sedněte si pohodlně s ohnutými koleny, uvolněte ramena, hlavu a krk. Ruku si dejte na prsa, druhou pod hrudník, abyste cítili pohyb bránice. Nadechněte se pomalu nosem, takže vám žaludek začne tlačit proti ruce. Ruku na prsou držte co nejvíce v klidu. Zapojte břišní svalstvo, jak vydechujete pusou, ruku stále držte na prsou. Takto dýchejte po celou dobu, kterou jste si na toto cvičení vyhradili. Postupně můžete přidávat.

Jakmile si na tento způsob dýchání zvyknete, můžete ho přidat i do svých denních aktivit. Zkuste si tuto techniku například při cvičení, procházce či chůzi do schodů. Případně také při nošení a zvedání věcí a ve sprše. Existují samozřejmě ještě další okolnosti, které mají vliv na to, jak dýcháte. Kromě zdravotních neduhů nebo postižení jde hlavně o kvalitu vzduchu, prudké změny počasí a extrémní meteorologické jevy.

Teploty, roční období a další okolnosti

Horké počasí a vlhkost mají na proces dýchání značný vliv. Vdechování horkého vzduchu může totiž snadno způsobit infekci dýchacích cest. To v důsledku zhoršuje jakékoli předchozí respirační potíže. Takové prostředí je také rizikové pro astmatiky, neboť horký vzduch jim způsobuje stažení dýchacích cest. Během letních měsíců je rovněž ve vzduchu mnohem více prachových a dalších částic, které ovlivňují i osoby bez astmatu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Chladný a suchý vzduch provázející zimní měsíce se na náročnosti dýchání také projevuje. Bez ohledu na svou teplotu totiž suchý vzduch ztěžuje dýchání všem osobám s nějakými respiračními potížemi. To může přivodit sípání, kašel a také dušnost, tedy potíže s nadechováním. Pro snazší dýchání v takových podmínkách si zkuste kolem krku a obličeje omotat šálu. Vdechovaný vzduch se tak zahřeje a bude vlhčí.

Která respirační onemocnění vás během roku obvykle trápí?

Zdroj: TheScientist

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Zobrazit další články
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Jednodenní půst může mít výrazný pozitivní vliv na vaše tělo i mozek. Dokonce prý prodlužuje život
Události247.cz
Události247.cz
EU ovládají oligarchové, kteří chtějí zničit menší členské státy, myslí si polský premiér. Vyzval k radikálnímu řešení
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Přezbrojení tankového vojska České republiky. Vítězství téměř kontumační – Leopardy 2 pro AČR
adbz.cz
adbz.cz
Netýrejte svého psa procházkami v horkých dnech. Číhá na něj mnohem víc nebezpečí, než si myslíte