Co se děje s tělem při absenci spánku? Zpravidla jde o závažné důsledky, které mohou být v některých případech fatální

Nedostatek spánku omezí vaše libido, oslabí imunitu, způsobí problémy s pamětí a soustředěním a také budete přibírat.
i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Pokud nedopřejete svému tělu dostatek spánku, zvyšujete si riziko vzniku některých druhů rakoviny, cukrovky, a dokonce si koledujete o autonehodu. Pokud zjistíte, že na vás platí některý z následujících bodů, nejste rozhodně jediní. Přibližně jeden ze tří Američanů trpí nedostatkem spánku. Následující okolnosti představují to, co postihne váš organismus, pokud mu nedopřejete dostatek plnohodnotného času pod dekou.




Nemocnost v mnoha podobách

Imunita je vaše prvotní linie ochrany při boji se všemi chorobami a různými neduhy, které na vaše tělo útočí. Nedostatek spánku ji znatelně oslabuje, takže jste pak náchylnější ke všemu, co by vás normálně nerozhodilo. Krátká (méně než 5 hodin) i dlouhá období spánku mají negativní dopad na vaše srdce. Ostatně dlouhodobý nedostatek spánku razantně zvyšuje riziko pro vyvinutí srdečních chorob nebo mozkovou mrtvici.


iZdroj fotografie: Pixabay

Různé podoby rakoviny jdou s tímto celkem ruku v ruce – tedy rakovina prsou, střev či prostaty. Lidé pracující na nočních směnách mají v tomto ohledu dvojitou nálož. Dokonce i jedna noc beze spánku radikálně omezí vaše kognitivní funkce, takže nebudete moci přemýšlet jasně a důsledně. Paměť, schopnost jasného rozhodování, kritické myšlení a řešení problému, tohle všechno vyžaduje odpočinek mozkové tkáně, jinak budou trpět i vaše reakce a pohotovost obecně.

Zapomínání a sexualita

Během spánku si mozek třídí informace a dělá si v sobě doslova pořádek. Pokud je mu tato možnost odepřena, celý jeho funkční systém se postupně hroutí. Zapomínání věcí je pak logickým vyústěním této skutečnosti. Spánek zkrátka potřebujeme, aby se nám v mozku cokoli nového „usadilo“ napevno. Další nepříjemnou stránkou absence spánku je nedostatek libida, tedy chuti k sexu, protože v organismu klesá hladina testosteronu.


iZdroj fotografie: Pixabay

Nedostatek odpočinku se projeví i na vašem zevnějšku, protože nejspíš naberete nějaké to kilo. Méně jak 5 hodin spánku v dlouhodobém horizontu zvyšuje riziku výskytu nadváhy až obezity. Mikrospánek je klasickou příčinou mnoha dopravních nehod a vychází právě z nedostatku klasického spánku. Tělo už si zkrátka nemůže pomoct a nějakou formu vypnutí pozornosti potřebuje. Spánek tak není jen „pro krásu“, ale pro celkovou výkonnost našeho organismu.

Zdroj: Healthline

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
4/5 (80%) 178 hlasů
Nahlásit chybu
JakZdravě.cz
Oteklé nohy a kotníky v horkém počasí jednou provždy minulostí. Stačí zařadit do stravy čtyři běžné potraviny dostupné za pár korun
Události247.cz
Prezidenta hlídají ti nejlepší policisté. V případě Zemana je jejich práce ale někdy řehole
ArmádníZpravodaj.cz
Americká armáda vylepšila svůj hlavní bojový tank M1 Abrams. Vynalezla novou technologii, díky níž bude jedničkou na bojišti
adbz.cz
Špatné zlozvyky, které dělají z vašeho domova hotový chaos a smetiště. Přitom jde o úplné maličkosti