Letadlo na vodík: Stroj by mohl letět přes polovinu světa a to bez jakýchkoli uhlíkových emisí

Koncept nového letadla na vodíkový pohon byl odhalen v pondělí. Stroj by dokázal dopravit pasažéry kamkoli na světě s nulovými uhlíkovými emisemi.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Spolu s masivní redukcí dopadu na životní prostředí by došlo také k výraznému omezení času cestování. Letecká doprava je jedním z největších přispěvatelů v oblasti emisí. Tento stroj by letěl stejně rychle, měl by ovšem mnohem větší dosah než konvenční letadla. Projekt FlyZero by dokázal udělat z cestování mezi USA, Austrálií, Londýnem a dalšími lokalitami záležitost jednoho letu. Uvedla to v prohlášení CEO firmy Emma Gilthorpe.

První let kolem roku 2030

„Tento průkopnický výzkum vyzdvihuje potenciál vodíkového pohonu pro globální propojenost bez emisí. Průlomová zelená technologie se chystá sehrát klíčovou roli v bezemisních letech. Zkoumáme proto všechny možnosti, abychom ochránili výhody letectví pro další generace, zatímco eliminujeme emisní náklady,“ uvedla Emma Gilthorpe, výkonná ředitelka Jet Zero. Letadlo bude využívat tekutý vodík.

iZdroj fotografie: Pxhere

Toto palivo je vyvíjeno pro letadla i auta už dlouhá léta a vytváří znatelně více energie než letecký benzín, ovšem bez uhlíkových emisí. Kromě přínosů pro životní prostředí váží toto palivo asi třetinu toho, co kerosin na stejnou cestu. Letadlo využívající tento pohon tak může radikálně zvýšit svůj dolet a obejde se tak bez mezipřistání. Této skutečnosti se samozřejmě přizpůsobuje technický návrh nového stroje.

Nové rozložení palivových nádrží

Každé letadlo bude mít vzadu dvě velké nádrže kryogenicky uskladněného tekutého vodíku a dvě menší vpředu kvůli vyvážení. Tradiční letadla skladují palivo v křídlech. Umístění paliva v zadní a přední části stroje ale eliminuje nutnost přídavné aerodynamické struktury, která by udržovala letadlo nahoře. Design má na svědomí britský Aerospace Technology Institute a konstruktéři věří, že půjde o výraznou příležitost pro klienty i vládní iniciativy.

iZdroj fotografie: Pxhere

I když vodík vypadá slibně, stále existuje hodně technologických výzev, například skladovací teploty a získávání. Jeho použití je sice uhlíkově neutrální, výroba k tomu má však opravdu daleko. Asi 95 % veškerého vodíku v USA je vyrobeno parním ohřevem metanu, což využívá fosilní paliva a produkuje oxid uhličitý. Jsou zkoumány i další metody, jak by i samotná výroba mohla být bez emisí, tato oblast však na větší průlom teprve čeká.

Zůstane projekt jen na papíře, nebo se za 10 let opravdu ujme?

Zdroj: IFLScience

Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Zobrazit další články