Obludně obrovská černá díra každou sekundu pohltí kus hmoty o velikosti Země. Slunce je oproti ní lehké jako pírko

Vědci se shodují, že se jedná o unikátní objev. Tato supermasivní černá díra má obrovský „apetit“ a unikátní charakteristiku.

i Zdroj fotografie: Depositphotos

Astronomové objevili nejjasnější a nejrychleji rostoucí černou díru, která existovala za posledních 9 miliard let. Obrovská vesmírná entita je 3miliardkrát hmotnější než Slunce a každou sekundu pohltí kus hmoty o velikosti Země. Je tak masivní, že ji můžou spatřit i amatérští astronomové.

Objev nové černé díry

Nová supermasivní černá díra známá jako J1144 je asi 500krát hmotnější než Sagittarius A*, vyskytující se v srdci Mléčné dráhy. Prstenec extrémně žhavého plazmatu kolem obrovské prázdnoty také vyzařuje asi 7000krát více světla než celá naše galaxie. J1144 je od Země vzdálená asi 7 miliard světelných let a váží přibližně jako 2,6 miliard Sluncí.

Pro člověka příliš vzdálená

Černé díry nejsou vidět, protože nevydávají žádné světlo. Astronomové je ale dokážou zaznamenat, protože jejich intenzivní gravitace přitahuje hmotu k horizontu událostí tak rychle, že se tato hmota promění v horké plazma. J1144 se nachází pouhých 18 stupňů nad galaktickou rovinou. Tato místa jsou pro člověka těžko dohledatelná, vzhledem k enormnímu výskytu hvězd, které se v Mléčné dráze pohybují.

Větší než veškerá hmota planet Sluneční soustavy

Nenasytný apetit černé díry převyšuje chuť ostatních podobně obrovských supermasivních černých děr. Normálně se tempo růstu těchto obrovských kosmických entit zpomaluje, jak se stávají masivnějšími. To je pravděpodobně způsobeno zvýšeným Hawkingovým zářením. Jedná se o tepelné záření, o kterém se předpokládá, že se uvolňuje z černých děr v důsledku účinků kvantové mechaniky.

iZdroj fotografie: Unsplash

Aktuální zkoumání této entity

Christopher Onken z Australian National University vedl výzkum problematiky této černé díry. Společně s celým týmem sdíleli médiím svou radost z objevu. Aktuálně se snaží zjistit, proč masivní černá díra zůstává tak neobvykle hladová po hmotě. Vědci se domnívají, že za zrod této gargantuovské prázdnoty musí být zodpovědná katastrofická kosmická událost. „Možná do sebe narazily dvě velké galaxie a na černou díru nasypaly spoustu materiálu, aby ji nakrmily,“ řekl Onken.

Opravdu mimořádný objev

Christian Wolf, astronom ANU, zmínil, že se jedná o zcela výjimečný objev černé díry, a pochybuje, že se najde někdy speciálnější. Někteří výzkumníci však předpovídají, že ve vesmíru je až 40 kvintilionů černých děr. Představuje to přibližně 1 % veškeré hmoty ve vesmíru, takže je pravděpodobné, že tam někde může být ještě dravější černá díra. Šance rozhodně nejsou nulové.

Jaký vesmírný objev má doposud nejmimořádnější význam pro lidstvo?

Zdroj: Science