Sluneční bouře by mohla způsobit „internetovou apokalypsu“. Máme se ale obávat toho, že by zničila celou Zemi?

Ve vesmíru je spousta faktorů, které se musí neustále sledovat. Jedním z nich je Slunce a sluneční erupce, které jednou mohou ohrozit život na Zemi.

i Zdroj fotografie: Depositphotos

Veškerý život na Zemi vděčí za svou existenci slunečnímu sálavému teplu. Existuje ale možnost, že se tato radiace vymkne kontrole a miliardy tun nabitého solárního materiálu se budou řítit rychlostí tisíců mil za sekundu. Co je však dle vědců jisté, je prostý fakt, že Zemi chrání dostatečně silná izolační atmosféra a magnetické pole. Sluneční bouře sice mohou ovlivňovat veškeré systémy, ale nejškodlivější záření je rozptýleno dlouho předtím, než se dotkne lidské kůže.

Rok 2012 měl být tím posledním

Alex Young, zástupce pro vědu v NASA Heliophysics Science Division, zmiňuje události za posledních 10 000 let, které atmosféru neovlivnily. Počítal však s tím, že rok 2012 bude pro lidstvo tím posledním. O tomto roce byl taktéž natočen film, který sluneční erupce ztvárňuje a poukazuje i na následný konec světa.

Sluneční aktivita se neustále sleduje

Přes nevelké nebezpečí nejsou všechny sluneční erupce neškodné. Zatímco magnetické pole Země brání jisté smrti, elektromagnetická síla erupce může narušit elektrické sítě a další komunikační zařízení. To by mělo za následek chaos a potenciálně i smrt. Experti na vesmírné počasí z NASA a dalších agentur berou tuto hrozbu vážně a neustále sledují sluneční aktivitu.

iZdroj fotografie: Unsplash

Co jsou to vlastně sluneční erupce?

Sluneční erupce nastávají, když se magnetické siločáry Slunce napnou a zkroutí, což způsobí, že se na povrchu Slunce vytvoří obrovské bouře. Tyto bouře řádí silou elektromagnetické energie o velikosti planety. Nejdůležitější jsou ale sluneční skvrny, které se na povrchu Slunce vyskytují. Ty vytvářejí silné záblesky energie nebo sluneční erupce.

Většina energie ze sluneční erupce je vyzařována pryč jako ultrafialové a rentgenové světlo. Intenzivní energie erupce však může také zahřát blízký plyn ve sluneční atmosféře a vypustit do vesmíru obrovské kapky nabitých částic. Jedná se o výrony koronální hmoty (CME). Pokud je planoucí sluneční skvrna náhodou obrácena k Zemi, pak všechny výsledné CME vystřelí přímo na ni. Atmosféru by zasáhly přibližně za 15 hodin až několik dní.

Svět bez internetu?

Někteří experti se obávají, že dostatečně velká CME by mohla také způsobit tzv. „internetovou apokalypsu“. Může tedy zapříčinit přetížení podmořských internetových kabelů a ponechat část světa bez přístupu k webu na týdny či měsíce. Satelity a vesmírné stanice, které obíhají mimo ochranu zemské atmosféry, mohou být také CME radiací oslabeny.

iZdroj fotografie: Unsplash

Země je v bezpečí

Doug Biesecker, výzkumník z Centra předpovědi kosmického počasí, uvádí, že případné erupce nemají významný vliv. Údajně se nikdy nezpozorovala sluneční událost, která by měla nějaké měřitelné účinky na lidské zdraví. Pro Zemi tedy takové nebezpečí nehrozí, ale hvězdy ve sluneční blízkosti jsou na tom daleko hůře. Pokud jim dojde palivo, tak explodují a jejich umírající části mohou strhnout zemskou ozónovou vrstvu. Poté už by se to pro lidstvo stalo velikým problémem.

Hvězda, která zapříčinila peklo na Zemi

Autoři nedávné studie, publikované v srpnu 2020, zmiňují smrt hvězdy, která zapříčinila smrt až 70 % bezobratlých na Zemi. Jednalo se o hvězdu ve vzdálenosti 65 světelných let od Země a v dnešní době už to je přes 350 milionů let, kdy se tato událost stala. Zkoumání fosilií z doby zániku také odhalilo známky poškození ultrafialovým světlem. To potvrzuje, že zánik těchto bezobratlých způsobila tato umírající hvězda. Autoři studie však ujišťují, že v dnešní době takové nebezpečí nehrozí. Užívejte si tedy pokojně sluníčka pod ochranou atmosféry, která jen tak nezmizí.

Jakým způsobem se připravujete na možné katastrofy?

Zdroj: ScienceAlert