Nedávný objev možné červí díry vzbuzuje ve vědcích velká očekávání. Mohla by být klíčem pro cestování ve vesmíru

Věda se již dlouho zajímá o takzvané červí díry. Jde o tajuplné tunely v časoprostoru dávající, zatím pouze teoreticky, možnost okamžitého pohybu mezi galaxiemi.

i Zdroj fotografie: Depositphotos

Portály mezi vesmíry či galaxiemi jsou teoreticky možné, jelikož jejich existence neodporuje fyzikálním zákonům. Albert Einstein a Nathan Rosen to uvedli již ve třicátých letech minulého století. Časem se objevilo několik teorií, které svým způsobem vysvětlovaly pravděpodobnost takového cestování pomocí tzv. červích děr. Jedna taková hypotéza srovnává červí díru a černou díru. Vstupy do nich, jako do oblastí silné gravitace, jsou velmi podobné. Na základě této analogie vědci doufají, že tunely v časoprostoru lze detekovat i pomocí dalekohledu.

Speciální dalekohled pro objevování černých děr

Konkrétněji se jedná o dalekohled Event Horizon Telescope (EHT), jehož hlavním účelem je pozorování černých děr. EHT je také komplexem radioteleskopů umístěných v různých částech světa. S jeho pomocí již bylo učiněno několik objevů. Např. minulý rok našel černou díru v centru naší rodné galaxie. Obecně se ale dá říci, že v Mléčné dráze je údajně několik milionů černých děr, a co je nejdůležitější, některé z nich jsou potenciálně ústy červích děr.

Objekt vhodný pro cestování mezi galaxiemi

Astrofyzici ve Spojených státech a Německu nedávno objevili první takový objekt. Hovoří se o Gaie BH1, objektu desetkrát větším než Slunce, který se nachází 1 566 světelných let od Země. Má kolem sebe obíhající hvězdu podobnou Slunci. Nejedná se o nic neobvyklého, protože to je pro běžnou černou díru typické. Ale tato konkrétní černá díra k sobě nepřitahuje žádnou hmotu a nevyzařuje žádné rentgenové záření, čímž se značně odlišuje.

Dokonalý kandidát pro roli červí díry

Astronomové nazývají takové záhadné objekty jako „spící“ černé díry a v naší galaxii nebyly nikdy předtím nalezeny. Co se týče objektu Gaia BH1, tak jde buď o spící černou díru, nebo dokonalého kandidáta na roli červí díry. Samotný objev byl umožněn díky vysoce funkčnímu vesmírnému dalekohledu Gaia a pozemským dalekohledům Gemini.

iZdroj fotografie: S vědomím FECYT

Zážitek, který si nedokážete představit

Vědci jsou samozřejmě v očekávání, že se jedná o červí díru, přes kterou budou moci lidé cestovat. Má na to totiž ideální podmínky. Už jen ta představa by byla neskutečná a naprosto dezorientující. Může to vypadat, jako byste cestovali tunelem jasného světla a čas rychle utíkal. Zároveň budete překvapováni ze všech stran a při postupném pohybu můžete zažít změny gravitace nebo posuny v časoprostorovém kontinuu.

Nutnost dalších výzkumů

Uvnitř tunelu červí díry se může zdát, že je vyroben z podivných a exotických částic s barvami a tvary, které vypadají jako z jiného světa. V některých případech může být tunel dokonce naplněn tajemnou formou energie, která se zdá být živá. Je nutné ještě podotknout, že červí díry byly a zůstávají dnes jedinou šancí pro mezihvězdné lety. Vědci tedy budou ve výzkumech pokračovat, a to bez ohledu na to, jak neuvěřitelné se mohou zdát. Kdoví, třeba na výletě do jiných galaxií konečně pozemšťané najdou nové formy života.

Jak si představujete cestování mezi galaxiemi?

Zdroj: TechNews