Dříve podceňovaná sopečná kometa upoutala vědeckou pozornost. Probíhají na ní masivní exploze

V nedávné době začali vědci pozorovat neobvyklou aktivitu sopečné komety. Její procesy jsou vskutku impozantní a pozornost vesmírných nadšenců je na místě.

i Zdroj fotografie: Pixabay

Bizarní sopečná kometa prudce vybuchla a vyvrhla do sluneční soustavy více než 1 milion tun plynu, ledu a „potenciálních stavebních kamenů života“. Těkavá kometa známá jako 29P/Schwassmann-Wachmann (29P) je široká asi 60 kilometrů a oběh kolem Slunce jí trvá asi 14,9 let. 29P je považována za vulkanicky nejaktivnější kometu ve sluneční soustavě. Podle NASA se taktéž jedná o jednu z přibližně 100 komet, známých jako „kentauři“, které byly vytlačeny z Kuiperova pásu, skrývající se za Neptunem.

Neobvykle jasně zářící kometa

Amatérský astronom Patrick Wiggins si nedávno všiml, že jasnost 29P se drasticky zvýšila. Následná pozorování jiných astronomů odhalila, že tento skok ve svítivosti byl výsledkem masivní vulkanické erupce. Po explozi následovaly 27. a 29. listopadu další dva menší výbuchy. Na rozdíl od sopek na Zemi, které vyvrhují žhavé magma a popel z pláště, 29P chrlí ze svého jádra extrémně studené plyny a led. Tento neobvyklý typ vulkanické činnosti je známý jako kryovulkanismus.

Riziko úniku kryomagmatu

Kryovulkanická tělesa, která zahrnují několik dalších komet a měsíců ve sluneční soustavě, mají povrchovou kůru obklopující převážně ledové jádro. k tomu všemu neobvykle tvrdé jádro. V průběhu času může sluneční záření způsobit, že ledové vnitřky komet, přeměněné z pevné látky na plyn, způsobí nahromadění tlaku pod kůrou. Když záření ze Slunce také oslabí kůru, tento tlak způsobí prasknutí vnějšího obalu a kryomagma vystřelí do vesmíru.

Pravděpodobný původ erupce

Ejekta z poslední erupce 29P se podle BAA protáhla až do vzdálenosti 56 000 km od komety a pohybuje se rychlostí až 1 295 km/h. Vláček pravděpodobně obsahoval více než jeden milion tun vyvrženého materiálu. Fotografie erupční komety také ukazují, že oblak vytvořil nepravidelný tvar podobný Pac-Manovi. To naznačuje, že erupce pochází z jediného bodu nebo oblasti na povrchu komety.

iZdroj fotografie: Unsplash

Dvě masivní exploze

Výzkumníci také předpokládají, že nejvýbušnější erupce 29P sledují cyklus založený na její oběžné dráze kolem Slunce. Mezi lety 2008 a 2010 byla detekována řada velkých erupcí a nyní došlo během posledních dvou let ke dvěma masivním explozím. Tuto problematiku dodnes studuje Richard Miles, astronom BAA. Je však méně jasné, jak k tomuto delšímu erupčnímu cyklu dochází.

Zkoumání bude pokračovat začátkem příštího roku

29P byl do značné míry ignorován astronomickou komunitou od jeho objevu v roce 1927. Jak se však objevují nové důkazy o jeho neobvyklé vulkanické aktivitě, začíná být brán vážněji. „Je zřejmé, že při studiu 29P lze objevit něco nového a unikátního“, řekl Miles. Vesmírný teleskop Jamese Webba je naplánován, aby se blíže podíval na 29P začátkem příštího roku.

Co zapříčiňuje podle vás tyto masivní exploze?

Zdroj: Space