Vyhněte se na týden dívání na displej telefonu už v posteli po probuzení a sledujte, co se bude dít

Chytrého telefonu se průměrně dotkneme 2 617krát za den. Můžete sice závislost popírat nebo připustit, role těchto zařízení v našich moderních životech je však obrovská.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

I tak je ovšem velmi zajímavé zamyslet se nad tím, jak by naše dny mohly vypadat bez mobilu. Naše životy by se dost možná změnily k lepšímu – nebo také ne. Co by se tedy stalo v momentě, kdy bychom se vrátili do tzv. dřevních dob a zbavili se chytrého telefonu aspoň na týden? Pro některé by to byl jen návrat do mladších let, pro jiné je ovšem naprosto cizí představa, že kdysi telefony ani podobná zařízení neexistovaly.

Fobie z nepoužívání mobilu

V případě, že opravdu trpíte závislostí na chytrém telefonu, bude pro vás už jen představa jeho opuštění důvodem k úzkosti až depresím. Jde o poruchu zvanou nomofobie, tedy úzkostný strach způsobený odloučením od zařízení. Jedinec trpí strachem z kvality pokrytí, vybití baterie i ztráty samotného telefonu. Jde o jeden z velkých stresových faktorů 21. století. Termín vznikl z anglického „NO MObile PHone phoBIA“.

iZdroj fotografie: Pxhere

Chytrý telefon je pro takové lidí pojítkem s celým světem, od kterého si bez něj připadají zcela odříznuti. Klasickými projevy jsou úzkost, strach, panikaření a silný pocit osamění. Mohou se přidat i tělesné projevy jako potíže s dýcháním nebo chvění – což jsou další projevy vnitřního strachu. V zásadě jde o to, jak rychle se tohoto strachu umíte zbavit, což se děje postupně. Někdo se dovede adaptovat velmi rychle, jinému to trvá i několik dní.

Abstinenční příznaky a efekt dopaminu

Jakákoli závislost je spojena s výskytem abstinenčních příznaků. V případě mobilních telefonů můžete mít pocit, že slyšíte melodii vyzvánění nebo upozornění na email. Klasickým projevem je pocit vibrací v kapse, i když tam přístroj vůbec není. Nejspíš zažijete změny nálady a chování, protože vám chybí předmět, se kterým běžně manipulujete. Je to jako u kuřáka, který nemá cigarety a potřebuje nějak zaměstnat svoje ruce.

iZdroj fotografie: Pxhere

Situace odloučení od telefonu může být nesnesitelná pro lidi, kteří na něm tráví mnoho času hraním. Právě hry totiž poskytují velké dávky dopaminu, díky kterým se cítíte odměnění a naplnění sebedůvěrou. Když se vám tohoto příkonu spokojenosti nedostává, abstinenční příznaky to velmi posiluje. Hlavním problémem tohoto zdroje dopaminu je, že nevyžaduje prakticky žádnou naši námahu, chybí tedy princip skutečné odměny.

Ocenění jednoduchosti a pocit úlevy

Na používání jednoduchých věcí si velmi snadno zvykneme. Přitom ještě před pár lety byly například bezkontaktní platby nepředstavitelné. Dnes se na smartphone váže obrovská spousta možností a zjednodušených propojení. To je samozřejmě velmi pohodlné, umí nás to ale okrást o krásné detaily života. Jakmile budete odpojeni od všudypřítomné technologie, zkuste si udělat revizi zaběhnutých postupů a najít uspokojení v dalších drobnostech života.

iZdroj fotografie: Pxhere

Poté, co budete asi nějakou dobu bojovat se zajetými návyky, pocítíte opravdovou odměnu ve formě úlevy. Ano, nejspíš se asi budete cítit osaměle, což je ovšem jen fáze adaptace na nové podmínky. Jeden muž, který se na týden mobilu skutečně zbavil, nakonec prohlásil: „Byl jsem skutečně osamělý? Nebo jsem jen opět převzal kontrolu nad vlastním životem?“ Postupně se začnete soustředit na věci, které mají opravdu význam, ne jen prázdné ikonky.

Lepší spánek a celkově spokojenější mysl

Mozek je velmi citlivý na světlo a digitální technologie mu i v noci poskytují dostatek toho modrého. To odsouvá produkci melatoninu, což nám výrazně narušuje spánkový cyklus. Jakmile tento vliv odstraníte, váš spánek se postupně vrátí do normálu. A z kvalitního odpočinku organismu pochází celková spokojenost i zdraví. Budete mít víc energie, lepší náladu, výkonnější mozek a také najdete radost v základních prvcích života.

iZdroj fotografie: Pxhere

Moderní svět je velmi hektické místo, ve kterém se ovšem lidé zapomínají dívat pod povrch věcí. Každý den se na nás valí informace, až si na tento příkon zvykneme a vlastně ho nevnímáme. A také zapomeneme, jaké to je nechat svou mysl se jen tak toulat. Zkuste se jen tak zamyslet nad životem, když stojíte ve frontě nebo se díváte na projíždějící vlak. Nebo se místo rozsvíceného displeje chvíli dívat na noční oblohu osvětlenou pravými hvězdami.

Jak se u vás projevilo, když jste neměli telefon delší dobu po ruce?

Zdroj: BrightSide

Diskuze Vstoupit do diskuze
73 lidí právě čte
Zobrazit další články
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Už žádné „koláče“ ani zápach. Zamezit pocení se dá i přírodní cestou a funguje to lépe, než kupované deodoranty
Události247.cz
Události247.cz
Vláda projedná změny solidárního příspěvku na ubytování uprchlíků. Rozdíl bude v penězích za pokoj a za celý byt
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Nedostatek klasických raketometů Ukrajinci řeší různými improvizacemi. Fungují, ale moderní zbraně nenahradí
adbz.cz
adbz.cz
Připravte se na legendární úrodu rajčat a okurek. Pokud je pohnojíte domácím roztokem ze dvou složek, bohatě se vám odvděčí