Velká Británie dodala na Ukrajinu obrněné transportéry Spartan, další zajistila soukromá sbírka. Jejich dodávky je vhodné udržet co nejlépe skryté.
Na Ukrajinu od Západních spojenců v posledním roce proudí velké množství zbraní, munice a velkého vybavení, což jí umožňuje bránit se ruské invazi. Důležitosti dodávek si je samozřejmě vědomo i Rusko, a ačkoli je nikdy nedokázalo nějakým vážnějším způsobem ohrozit, byla by iluze se myslet, že je nesleduje a případně se o to nepokusí. Ukrajinci dle všeho přišli i na rafinované způsoby, jak zbraně dostat na místo určení tajně, například jako obrněné transportéry FV103 Spartan naložené na civilních kamionech.
Transportéry Spartan jsou vyřazované z výzbroje
Transportéry Spartan jsou pásové obrněné transportéry v minulosti vyráběné ve Velké Británii, ale používají se i v několika dalších zemích. Jde vlastně o produkt zapadající do britské rodiny vozidel CVR(T) zahrnující například lehké průzkumné tanky a vozidla jako FV101 Scorpion, FV107 Scimitar a další. Spartan byl do výzbroje britské armády zaveden v roce 1978 a je již delší dobu nahrazován jinými stroji.
Ačkoli se jedná o pásové obrněné vozidlo, nejde o stroj nějaké obří velikosti. Je 5,16 metru dlouhý a 2,48 metru široký. Hmotnost záleží na vybavení, případně přídavném pancéřování, ale nedosahuje více než 10,7 tun. V transportéru je místo pro tříčlennou osádku a čtyřčlenný výsadek vojáků.
Transportéry Spartan jsou i na pásech rychlé
Pancíř chrání osazenstvo transportéru jen proti pěchotním zbraním, ale jeho velikou výhodou je vysoká rychlost, protože dokáže vyvinout až 96 kilometrů v hodině. Jeho dojezd je přes 500 kilometrů. Standardní výzbroj tvoří jen kulomet ráže 7,62 milimetrů, i když se vyskytly verze například s protitankovými střelami. Ačkoli jde o starší vozidlo, na Ukrajině jsou Spartany velmi užitečné, jelikož poskytují ochranu hlavně vojákům v blízkosti bojiště.
Kromě minimálně 35 kusů Spartanů od Velké Británie jich alespoň 50 Ukrajina dostala i díky sbírce Nadace Prytula. Díky nevelké hmotnosti a velikosti se dle všeho transportéry dokáží vtěsnat na korbu klasického kamionu. To značně zjednodušuje jejich přepravu po silnici a zároveň brání sledovat jejich dodávky, protože kamion pak vypadá stejně jako jakýkoli běžný nákladní vůz. Dá se tak uniknout sledování jak ze satelitů, tak prostřednictvím lidských špionů.