Dokonce i telefonát z banky může být podvod. Své o tom ví žena z Roudnicka, kterou takto podvodníci připravili o 400 tisíc korun. Stát se to může každému.
Podvodů v online prostoru neustále přibývá. Proto je důležité šířit o těchto praktikách povědomí mezi širší veřejnost. Na internetu nikdo nemusí být skutečně tím, za koho se vydává, a i na první pohled neškodný telefonát z banky může být podvod. Škody se u těchto podvodů běžně pohybují ve vyšších stovkách tisíc korun, které podvedená oběť téměř nikdy nezíská zpátky.
Podvodný telefonát z banky
Jasným důkazem je i případ čtyřiapadesátileté ženy z Roudnicka, kterou podvodníci obrali o 400 tisíc korun. Žena obdržela telefonát z banky, během kterého jí údajný bankéř informoval o napadení jejího bankovního účtu. Vyplašená žena podlehla manipulacím a postupovala podle pokynů, které jí údajný bankéř poradil. V prvním kroku si tak měla do počítače stáhnout jistou aplikaci, která podvodníkům umožnila získat vzdálený přístup k jejímu zařízení.
Chvíli na to jí muž zavolal znovu s tím, že by měla všechny prostředky ze spořícího účtu převést na běžný účet, ze kterého je měla následně poslat na neznámý účet. Muž dokázal ženu přesvědčit, že jedná v zájmu ochrany svých financí. Třešničku tomu pak nasadil třetí telefonát, ve kterém se dotyčný tentokrát vydával za kriminalistu. Ten ženu ujistil, že jedná správně a jen tak může ochránit své úspory.
Nejedná se o jediný případ
Teprve po nějaké době ženě došlo, že se nejspíš nejednalo o skutečný telefonát z banky a vše nahlásila skutečné policii, kde její domněnku bohužel potvrdili. Žena tak přišla o své celoživotní úspory ve výši 400 tisíc korun, které dost možná nikdy znovu neuvidí. Bohužel se nejedná o jediný případ tohoto druhu. Podobné podvody se dějí i u našich sousedů v Polsku, kde kyberzločinci obrali důvěřivého muže v přepočtu o 200 tisíc korun.
Dalším oblíbeným trikem jsou takzvané investiční podvody, které nejmenovaného může připravili o půl milionu korun. Jednalo se o celoživotní úspory, které chtěl výhodně zúročit.
Musíme být ve střehu
Žádná stoprocentní ochrana proti podobným útokům zatím bohužel neexistuje. Ochrana našich financí tak závisí čistě na naší obezřetnosti a zdravém úsudku. Každý telefonát z banky či jiných institucí bychom měli důkladně vyhodnotit a všímat si varovných znaků.
Vyžadování urychlených akcí, jako je převod financí na neznámý účet, žádost o instalaci aplikace, která umožňuje vzdálený přístup, nebo dotazy na PIN nebo dokonce na autorizační kódy. To vše by měly být varovné vykřičníky, které dávají jasně najevo, že se může jednat o podvod. Skutečný bankéř nikdy nebude nic z toho vyžadovat a v případě podezření ze zneužití vašeho bankovního konta vám ho jednoduše zablokují.