Rusko bude modernizovat Su-35. Výroba novějšího Su-57 se zpomalila

Ruské letectvo evidentně zaostává za svými západními soupeři. Potřebuje stroj s dobrými parametry, který by byl vhodný pro masovou výrobu.

Su-35 i Zdroj fotografie: Anna Zvereva / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Chloubou ruského letectva jsou letadla páté generace Suchoj Su-57 Felon, což je jeden ze 4 letounů páté generace v činné službě. Ovšem ruské letectvo má obrovský problém, protože Felonů je jen malá hrstka a jejich výroba nijak závratně neroste. Rusko navíc objednalo pouhých 76 strojů. Nejsou ani nasazeny v bojích na Ukrajině, a tak nejmodernějším strojem používaným ve skutečném boji je Suchoj Su-35 Flanker E. Zdá se, že páteří ruského letectva bude ještě velmi dlouho.

Su-35 v egyptských testech propadl

Jedná se o relativně dobré letadlo čtvrté generace, na druhou stranu při loňských testech proti francouzským Dassault Rafale v Egyptě propadlo, a jak Egypt, tak například Indonésie si jejich zvažovanou koupi rozmyslely. Ruskému letectvu tedy nezbývá, než svoji flotilu Su-35 modernizovat, aby oproti svým soupeřům nebyla kolem roku 2030 beznadějně zastaralá. Problém tak má vyřešit rozsáhlá modernizace známá jako Su-35SM s využitím mnoha komponentů a technologií z Su-57.

Za jeden z nedostatků současných Su-35 se považují jeho zbraně, konkrétně střely R-77-1 a R-27ER/ET. První mají aktivní radarové navádění, ale dosah jen 110 kilometrů. Druhé doletí o 20 kilometrů dále, ale aktivní radarové navádění jim chybí. Musí být proto řízeny z letadla za pomoci jeho radaru, ovšem v jednom okamžiku může být naváděna jen jedna střela. Západní AIM-120D nebo Meteor jsou již zcela jinde a tyto zbraně jim nemohou konkurovat.

Su-35 iZdroj fotografie: Dmitry Terekhov / Creative Commons / CC BY-SA

Řešením má být integrace vynikajících střel R-77M určených pro Su-57 s aktivním radarovým naváděním typu AESA, rychlostí až Mach 6 a dosahem 400 kilometrů. Aby mohl na takovou vzdálenost letoun střely odpálit, musí vidět cíl. Radar S-35 označovaný Ibris-E je ovšem typu PESA, nikoli moderní AESA. Má tedy mnohem menší dosah a není tak odolný proti rušení. Do letounu tak bude nutné instalovat radar AESA, pravděpodobně ten samý, jaký používá Su-57.

Khibiny na Su-35 příliš nefunguje

Ovšem i na úspěšných sestřelech Su-35 během konfliktu na Ukrajině se ukazuje, že bude potřeba zlepšit jeho obranu. V současnosti používá systém elektronického boje KNIRTI L175M Khibiny-M, a ačkoli ho v minulosti ruská propaganda velmi vyzdvihovala, evidentně není dostatečně účinný. Nahradit by ho proto měl účinnější Himalaya opět z Su-57. A pravděpodobně ho doplní laser rušící infračervené navádění protiletadlových střel.

Přesto jsou věci, které nevyřeší ani chystaná modernizace, protože Rusko takové schopnosti nemá. Jedná se především o přenos dat, a i když u Su-57 jistý pokrok existuje, jeho kvalita je daleko za západními, ale například i čínskými stroji. Zkušenosti ukazují, že bez komunikace a dostatečného sdílení informací se všemi přátelskými jednotkami ve vzduchu, na moři i na souši, jsou letouny ve značné nevýhodě oproti soupeřům.

Jak moc podle vás Rusko v letectvu zaostává za Západem a Čínou?

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články