Používání GPS v telefonu se může pořádně vymstít. Problém se může projevit až po pár dnech, či týdnech

Mnoho lidí běžně používá mobilní telefony na palubní desce auta nebo přímo na skle. Sice tak lépe vidí obraz i během jízdy, nicméně toto použití může být docela problém.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Stejně jako veškerá další elektronika mají i mobilní telefony určitý rozsah provozních teplot. Dle výrobců se toto rozmezí pohybuje mezi -40 a 80 stupni Celsia, což může znít jako celkem slušný rozptyl. Za běžných podmínek to tak opravdu je, používání GPS navigace dokáže ovšem vytvořit podmínky zcela extrémní i pro tento přístroj. Použití navigace za jízdy je totiž samo o sobě náročné na procesor i baterii. Telefon se tak zahřívá i rychleji vybíjí.

Když se vybíjí, začíná nabíjení

Logickou reakcí většiny uživatelů proto je zapojit telefon do zapalovače. Nabíjení v této konstelaci ovšem není příliš šťastný nápad. Jakmile totiž dojde k doplnění energie, jsou spuštěny další procesy, které generují teplo. Telefon je tak na hřejícím slunci, provádí operace generující teplo, a navíc se zahřívá příkonem další elektřiny. Tato souhra okolností nemusí způsobit problém okamžitě, nicméně po dnech či týdnech se už telefon ozvat může.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Respektive ozve se tak, že se neozve, protože dojde k poruše některého z mnoha kontaktů. A mnohdy vás ani nenapadne, co může mít tuto událost vlastně na svědomí. Nabízí se tedy otázka, proč s tímhle neprovedou něco výrobci telefonů? Je přece jasné, že použití coby navigace je už dneska zcela běžná záležitost. Nicméně firmy si už dávno uvědomily, že jejich doporučení a reálné návyky uživatelů se jen málokdy sejdou v jedné množině.

Hned tři teplotní proudy najednou

Protože se nad nabíjením telefonu nikdo nepozastavuje, jsou telefony vybaveny řadou tepelně ochranných mechanismů. Jakmile první senzor zachytí růst vnitřního tepla, omezí všechny činnosti procesoru. Toho si všimnete záhy, protože telefon začne být velmi pomalý. Jakmile vnitřní teplo dosáhne kritického bodu, systém aparát jednoduše vypne. Zařízení tak nedojde vážnější úhony. Co ale pro bezpečí telefonu může udělat sám uživatel?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Řešení je nabíledni, tedy vědomí tepelného rozsahu a vyhnutí se extrémním podmínkám. András Forgács z centra zálohování mobilních dat doporučuje také několik opatření. Pokud máte na telefonu zapnutou navigaci, vypněte ostatní programy v pozadí. Mějte na telefonu zkrátka aktivní jen to, co momentálně používáte. Místo napojení na zapalovač auta nabijte důkladně telefon ještě před jízdou. Při delších cestách ho nabíjejte mimo „službu“.

Teplota na místě a uvnitř vozu

Věnujte také pozornost cílovým destinacím. Pokud jedete v létě na pláž, nenechte telefon uvnitř vozu. Během horkých dní je teplota tohoto prostoru klidně 60–70 stupňů Celsia. Necháváte-li ho v autě, dejte ho někam do tašky, mimo přímé slunce. A ještě věc pro majitele prasklých displejů. Existující praskliny může zhoršit sebemenší otřes nebo změna teploty. Tepelné šoky vedou k roztahování materiálu, a tedy dalším problémům.

Celkově vzato berte teplotní extrémy v potaz a myslete na to, že cokoli by uškodilo vám, bude mít vliv i na tuto citlivou elektroniku. A prevence je prakticky vždycky levnější než následující nákladné opravy či rovnou koupě nového přístroje.

Kdy jste telefon skutečně zavařili?

Zdroj: TheVerge
Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Zobrazit další články