Provozovatelé sociálních sítí běžně obchodují s osobními údaji a přicházejí si tak na velké peníze. To by mohlo skončit, ale uživatelé za to zaplatí vysoké peníze.
Nezisková organizace NOYB zahájila kampaň proti zavedení placených členství na Facebooku a Instagramu, s obavami, že by to mohlo stanovit nový standard pro ostatní firmy. Tvrdí, že to by mohlo uživatele stát statisíce korun za ochranu soukromí.
Obchod s osobními údaji
Společnost Meta Platforms, provozovatel Facebooku a Instagramu, obchoduje s osobními údaji, což je klíčovým zdrojem jejich příjmů. Evropští regulátoři nyní požadují, aby uživatelé měli možnost volby ohledně personalizované reklamy, což je trend i u jiných společností. Meta se však brání a nedávno zavedla placené členství na svých sociálních sítích. To znamená, že ti, kdo nechtějí personalizovanou reklamu, musí zaplatit za ochranu svých údajů.
Peníze za soukromí
NOYB to ale kritizuje a obává se, že pokud podobný systém přijmou i další konkurenti, uživatelé by mohli zaplatit vysoké částky jen za zachování svého soukromí. Organizace tvrdí, že průměrný uživatel s 35 aplikacemi v telefonu by kvůli tomu ročně zaplatil provozovatelům statisíce korun. Podle přepočtů by uživatel se 35 aplikacemi zaplatil až 215 000 Kč. Kromě toho by si uživatelé, kteří si přejí reklamy zdarma na Facebooku a Instagramu, museli pořídit placené předplatné. Cena se liší podle toho, z jaké platformy uživatel přistupuje na tyto sítě, a může být až 299 Kč měsíčně.
NOYB trvá na tom, že soukromí by nemělo být záležitostí placenou, a kritizuje Metu za nerespektování dobrovolného souhlasu se sběrem dat a cílenou reklamou, což jsou požadavky Evropské unie.
Boj o jiný systém
Organizace navrhuje, aby Meta nabídla bezplatné členství i pro uživatele, kteří nechtějí personalizované reklamy, čímž by se reklamy zobrazovaly náhodně bez zohlednění základních demografických údajů.
Sociální sítě Facebook a Instagram jsou již dlouhou dobu na radaru regulátorů kvůli uživatelským datům. Nedávno Evropský sbor pro ochranu osobních údajů zakázal Metě využívání osobních údajů pro cílenou reklamu. Irish Data Protection Commission (DPC) udělil Metě pokutu ve výši 390 milionů eur za nucení uživatelů akceptovat cílenou reklamu jako podmínku pro používání Facebooku.