Konec Facebooku zadarmo: Kdo nezaplatí 3720 Kč, ten má navždy utrum

Facebook zadarmo bude už brzy minulostí. Nově si každý za používání platformy značně připlatí. Alternativou je Facebook plný reklam. Předplatné slibuje také větší ochranu osobních dat.

používání internetu i Zdroj fotografie: Vyacheslav Argenberg / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Doba, kdy jsme si mohli Facebook a ostatní sociální sítě užívat zcela zdarma, se nejspíš chýlí ke konci. Společnost Meta, která vlastní Facebook a Instagram, oznámila spuštění předplatného pro obě sociální sítě. Každý uživatel si tedy může vybrat, zda bude Facebook dále využívat zadarmo, ale plný reklam, nebo zvolí placenou verzi.

Facebook zadarmo plný reklam

Spousta uživatelů si už delší dobu stěžuje na rostoucí počet reklam, které celý Facebook zahlcují. Jedná se o takzvané personalizované reklamy, které cílí na konkrétního uživatele a je tedy větší pravděpodobnost, že na reklamu zareaguje. Uvádí se, že výdělek z reklam činí pro Facebook zhruba 150 korun za jednoho uživatele. Nové předplatné by mělo vycházet zhruba na 310 korun při používání aplikace a 240 korun při používání webové verze. Jedná se tak o lákavý byznys model, který slibuje dvojnásobný výdělek.

Evropská Unie a GDPR

Dalším důvodem, který Metu nutí k přechodu na předplatné, jsou zpřísňující se směrnice na ochranu osobních údajů v evropském prostředí. Každý, kdo totiž používá Facebook zadarmo, krmí jeho algorytmus svou aktivitou a osobními daty. Na jejich základě vám následně vaše Facebooková stránka nabízí personalizované reklamy, které mají větší kupní potenciál.

iZdroj fotografie: Book Catalog / Creative Commons / CC BY-SA

Soukromí nebo Facebook zadarmo

Pokud se vám nelíbí, jakým způsobem Facebook nakládá s vašimi osobními údaji, možnost předplatného možná uvítáte. Společnost Meta totiž slibuje, že u předplatitelů nebude sběr osobních údajů využívat pro reklamní účely a žádnou reklamu na svém Facebooku neuvidíte. Otázkou však zůstává, jestli to je za částku, za kterou si pořídíte prémiové členství u Netflixu, dostačující.

Toto není první předplatné ve světě sociálních sítí. Nedávno přišel se svým modelem předplatného také Elon Musk u platformy X a podobný princip funguje delší dobu i u YouTube. Taktika, jak své uživatele přimět k zaplacení předplatného je pro všechny stejná – neustálé zvyšování reklam. Pokud si tedy ceníte Facebooku a chcete jej dál využívat především ke sdílení zážitků se svými přáteli, může být pro vás nové předplatné jedinou možností. V opačném případě se připravte na nový reklamní portál, který s originálním konceptem Facebooku bude mít už jen málo společného.

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Veronika Helmová

Zobrazit další články