Tváří se jako hovor z banky, jde však o podvod. Kdo zvedne telefonát z tohoto čísla, skončí na mizině. Situace je vážnější než kdy předtím. Na tohle si dejte dobrý pozor.
Kybernetické podvody na nás útočí doslova ze všech stran. Jsou záludnější, sofistikovanější a denně se s nimi musí vypořádat stovky důvěřivých lidí. Mezi nejzáludnější pak patří telefonní hovory, které se vydávají za hovor z vaší banky. Rozeznat takový podvod vůbec není jednoduché. Proto je důležité šířit v tomto ohledu osvětu, která může příště ochránit třeba vaší peněženku.
Falešné hovory z banky
Klíčovým slovem u těchto podvodných případů je takzvaný spoofing. Jedná se o techniku, díky které se podvodníci vydávají za někoho jiného. Často tak zneužívají jméno státních úřadů, nadnárodních společností nebo se vydávají za falešné bankéře. Spoofing v tomto případě využívají k maskování svých telefonních čísel, takže na displeji oběti se zobrazí oficiální číslo z banky nebo jiné instituce, které si může jednoduše ověřit na internetu. Na první pohled tak nemá oběť šanci poznat, zda se jedná o podvod nebo ji skutečně volá pracovník banky.
Dostanou vás do časového presu
Podvodné jednání byste však měli rozeznat v průběhu samotného telefonního hovoru. Pokud na vás bude dotyčný mluvit cizí řečí nebo bude mít znatelný cizí přízvuk, může se jednat o první náznak toho, že se jedná o podvodníka. Většina podvodů k nám totiž míří ze zahraničí. Mnohem více byste se však měli zaměřit na samotné sdělení telefonního hovoru. Telefonáty, které se tváří jako hovory z banky, se své oběti snaží přesvědčit, že došlo ke krádeži jejich identity nebo k napadení jejich bankovního účtu.
Podvodník má o své oběti většinou dost přesné informace, které si dopředu zjistil, a snaží se vyvolat dojem důvěryhodnosti. Z psychologického hlediska to skvěle funguje, a proto je tento druh podvodu tak špatně rozeznatelný. Existuje však několik varovných znaků, u kterých by měl zpozornět každý – časová tíseň a příliš citlivé informace. Pokud na vás volající tlačí, že musíte jednat okamžitě a bez času na rozmyšlenou, požaduje po vás převod financí na neznámý účet nebo po vás vyžaduje citlivé osobní informace, pravděpodobně se jedná o podvod.
Podvody hlaste mobilním operátorům
Rozpoznat falešný hovor z banky můžete podle toho, jaké informace jsou po vás vyžadovány. Skutečný bankéř nikdy nebude vyžadovat váš PIN k platební kartě, CVC kód nebo jednorázové autorizační kódy. Takové informace byste nikdy nikomu neměli sdělovat, bez ohledu na to, jak moc na vás bude naléhat. Každý pokus o podvod můžete navíc bezplatně nahlásit na číslo 7726. Každý nahlášený případ prověřují mobilní operátoři, kteří tak zvyšují ochranu proti podvodnému jednání, jak uvádí ve své tiskové zprávě Vodafone.