Mapa budoucího světa stojí zejména na moci a penězích. Existuje tak riziko, že ve světě bude ještě více nerovnosti

Budoucí mapy silnic a měst bude vytvářet umělá inteligence. Ta ale nejspíš uvidí z celého světa jen velmi malou část, což může způsobit výraznější nerovnost.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Ten pocit známe všichni – vždycky je snadnější se zorientovat v novém městě ve vlastní zemi než v novém městě v Asii nebo Africe. Instinktivně totiž víte, že když najdete náměstí a budovy kolem jsou staré, tak jste v centru. To samé platí, když se bude orientovat umělá inteligence. Ta rozeznává typy míst a sleduje architektonické a kulturní vzory úplně stejně, jako by to dělal člověk. Tedy pokud už je někdy předtím viděla.

Budoucí mapy světa budou trojrozměrné

Od chvíle, kdy se GPS technologie stala běžnou součástí života a přidaly se k ní služby jako Mapy Google, zažili jsme skutečnou revoluci v mapování prakticky čehokoli. Moderní mapy jsou dynamické, reagují na nás a dají se také aktualizovat, ať už jde o dopravní situaci nebo otevírací dobu obchodů. I tak je stále obrovské spektrum možností, jak je lze dále vylepšit. Zatím totiž neobsahují dost informací pro budoucí provoz, například samořídicí auta.

iZdroj fotografie: Pxhere

Podobně je na tom rozšířená realita. Oba prostředky potřebují z map získat mnohem víc. Samostatná vozidla budou například těžit z informací o světelné signalizaci, přechodech pro chodce, kvalitě a šířce vozovky. Budoucí mapy proto budou trojrozměrné a budou fungovat jako digitální kopie reálného místa. Rozšířená realita do nich může přidat i místní zvuky a další podrobnosti, které budou potřeba.

Umělá inteligence se neustále zlepšuje

Tvorba map s takovým množstvím detailů a informací ale logicky vyžaduje mnoho automatizace. Naštěstí se ale umělá inteligence za posledních několik dekád výrazně posunula. Týká se to také mnoha disciplín, které jsou pro tvorbu budoucích map naprosto klíčové. AI je už například schopná rozeznat dopravní značení, semafory, vegetaci a budovy, to vše jen z obrázků. Dovede také rozlišit cesty, značení, přechody nebo chodníky.

iZdroj fotografie: Pxhere

Kvůli kulturní odlišnosti a výrazným rysům ale potřebuje tento proces v každém koutu světa odlišný přístup. Například z afrických nebo asijských měst je tak možné „vytáhnout“ méně dat, takže umělá inteligence nemá dostatek podnětů k učení. Neví tudíž, které viditelné prvky jsou charakteristické a zároveň v těchto oblastech viditelné. Některé lokality tak mají mnohem méně míst, která si lze pro účely mapování zapamatovat.

Budoucí mapy s chybami v regionech

Technologie umělé inteligence se mnohem lépe „chytá“ ve městech postavených v západním stylu. Její horší zpracování dalších oblastí vychází nejen z toho, že z nich máme méně informací, ale také z toho, že se učila hlavně na Evropě a USA. Tento vliv pak vyústí v chybovost map v odlišných oblastech a následně například nemožnost použití pokročilých dronů či aut. To může vést ke globálním ekonomickým a technickým rozdílům.

iZdroj fotografie: Pxhere

Je totiž pravděpodobné, že sdílení samořídicích vozidel se stane v budoucnu běžnou praxí. V mnoha rozvojových zemích je populace celkem řídká a vzdálenosti do školy nebo práce jsou značné. Koupi vlastního vozu si může dovolit jen málokdo. Sdílení vozidel tu může nahradit vlastnictví, k jejich reálnému využití jsou ale potřeba ony kvalitní mapy. Zeměpisné a kulturní rozdíly v možnostech zpracování je tak třeba odstranit.

Dobré mapy vedou k moci a vlivu

Mapy byly nástrojem moci po celá staletí. Během renesance byly nákresy pevniny a moří většinou státním tajemstvím. Majitelům dávaly výraznou ekonomickou, vojenskou i diplomatickou převahu. V moderní době byl NAVSTAR GPS systém původně vyvinut pouze pro vojenské účely. Jeho veřejné použití bylo možné až v roce 2000, tedy 22 let po jeho prvním spuštění. Ostatně internet byl původně také čistě univerzitní sítí.

iZdroj fotografie: Pxhere

Auta bez potřeby řidiče budou v budoucnu nevyhnutelně stejně rozšířená. Celá technologie bude ale záviset na precizních digitálních 3D mapách, stejně jako elektromobily na dobíjecích stanicích. Nejlepším řešením, jak zabránit několika firmám, aby jako jediné vlastnily použitelné verze, bude kooperativní vytváření a demokratický přístup. Jen tak se dá zajistit, že nezůstanou místa, ve kterých nějaká technologie nebude použitelná.

Jakou máte humornou příhodu s mapou a nemožností orientace?

Zdroj: ScienceNordic

Diskuze Vstoupit do diskuze
64 lidí právě čte
Zobrazit další články