Nakupujete na internetu? Pak byste měli být pořádně obezřetní, jinak na vás čeká nechutný poplatek až ve výši 30 000 Kč.
Nakupujete na internetu? Česká obchodní inspekce (ČOI) zaznamenala v letošním roce zvýšený počet stížností od spotřebitelů týkajících se provozovatelů on-line tržišť, známých jako marketplace. Informoval o tom mluvčí ČOI, František Kotrba. Spotřebitelé si stěžují na různá pochybení, jako jsou chybějící návody v českém jazyce, komunikace v cizím jazyce, účtování v cizí měně, absence kontaktů, nedoručené prodejní doklady nebo zveřejňování cen bez DPH.
Poplatek za nakupování na internetu
S nákupy na internetu opatrně. Od ledna 2024 stanoví zákon o ochraně spotřebitele definici on-line tržiště jako služby využívající software, který umožňuje spotřebitelům uzavírat smlouvy s jinými obchodníky nebo spotřebiteli na dálku. ČOI zdůrazňuje důležitost toho, aby spotřebitel před uzavřením smlouvy znal identitu smluvních stran a povinnosti prodejce a provozovatele on-line tržiště. Kotrba varuje, že objednání zboží uzavírá smlouvu přímo mezi kupujícím a prodejcem, nikoliv s provozovatelem on-line tržiště, a spotřebitel by měl znát svá práva při řešení reklamací.
Čemu se při nákupu vyhnout
Sdružení obrany spotřebitelů rovněž vyzývá k opatrnosti při nákupech na on-line tržištích, zejména pokud je zboží dodáváno ze země mimo EU nebo od prodejce s netypickým názvem, například čínským. Předsedkyně sdružení, Alena Máčová, zdůrazňuje, že některé webové stránky klamou spotřebitele dojmem, že nakupují na běžném e-shopu, a upozorňuje, že problémy se mohou objevit při řešení doručení, odstoupení od smlouvy nebo reklamaci, kdy se spotřebitel dozví, že musí vše řešit s prodávajícím z třetí země, což může být obtížné.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) také varuje před rizikovými nákupy na on-line tržištích, která lákají spotřebitele atraktivními cenami. Petra Milcová z MPO uvádí, že některá tržiště se maskují jako běžné e-shopy, což může způsobit, že spotřebitelé si neuvědomí, že zboží pochází ze zemí mimo EU. Rostoucí počet dotazů na tento problém zaznamenal i Svaz obchodu cestovního ruchu, který upozorňuje na omezení záruční doby a komunikaci v cizím jazyce při nákupech na těchto tržištích. Mezi největší ověřené on-line tržiště v Česku patří například Allegro.cz, jak uvádí web Novinky.