Na palubě mrtvých duší: Co předcházelo havárii letu Helios 522. Byla to chyba v přehození konkrétní páčky?

Nehoda vedla ke smrti 121 lidí a 8 letům právní bitvy. Taková situace nastane, když je na vás ukázáno jako na hlavního viníka.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Toho dne začal Irwin v 1 ráno, skončil asi v 6.30 a plánoval vzít děti na pláž. Byly prázdniny a přijela jeho rodina. V 8 hodin zvonil telefon a jeho šéf jej volal zpátky, na tom nebylo nic zvláštního. Operační místnost byla však v krizi, ztratila kontakt s jedním ze strojů. Let 522 byl na trase z Larnacy do Atén a trval 1 hodinu a 45 minut. Už to ale byly 2 hodiny od startu a letadlo bylo stále ve vzduchu se 121 lidmi na palubě. Vydaly se za ním dva další stroje.

Skutečný poplach v oblacích

Jeho reakce byla odměřená. „Inženýři nejsou moc reaktivní lidé. Nepanikařím. Prostě přijmu informace a pracuji s nimi.“ Letadlo kroužilo nad Aténami a čekalo na povolení k přistání. Mělo palivo na další 3 hodiny, lidí v operační místnosti přibývalo a Irwin byl poslán domů. Asi o hodinu později stroj havaroval v kopcích 40 kilometrů od Atén. Při letecké havárii existují doslova rituály zahrnující pečlivou lokaci, záznam a mapování každého kousku.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Podle inspekce stroj havaroval kvůli špatnému tlaku v kabině. S výškou byl vzduch řídký a většina pasažérů na palubě omdlela. Vyšetřování se rychle soustředilo na teorii, že ovladač tlaku byl v poloze „manuální“ místo „auto“. Nehoda tak byla přisouzena lidské chybě. Do tisku pak uniklo znění „Alan Irwin…je v centru vyšetřování. Podle zpráv zůstala totiž kontrola tlaku ve špatné pozici po poslední bezpečnostní kontrole.“

Kontrola tlaku u dveří

Toho dne pracoval Irwin s britským inženýrem Malcolmem Fowlerem. Jednalo se o šestitýdenní smlouvu s Heliosem. Irwin se rozhodl pro kontrolu tlaku, respektive otestovat pevnost dveří. Kontrolu přepnul na „manuál“, což kabinu uzavírá. Fowler si sedl ke dveřím, ale po minutě nic neslyšeli. Irwin tedy kabinu odtlakoval a kontrolu přepnul na „auto“. Když se později v televizi koukal na záznam nehody, byl jako omráčený.

iZdroj fotografie: Pxhere

„Bylo mi mdlo, protože většina lidí na palubě byli moji přátelé. Znali jsme se roky,“ řekl. Při klesání byla rychlost letadla skoro 650 km/h a náraz byl enormní. Kusy kovu a další součástky se válely po okolních kopcích a většina obětí byla stále připoutána k sedačkám. Posádka podle všeho ještě nezačala servírovat jídlo. Jediná nepoškozená část letadla byl ocas. Mezi troskami tak svítilo logo řeckého slunečního boha, symbol Heliosu.

Nevinná návštěva na policii

Když Irwin za 4 dny dorazil na policejní stanici, pokládal to jen za rutinní rozhovor. Podle něj policie potřebovala pouze technickou pomoc. Atmosféra se však rychle změnila a Irwin se dožadoval advokáta. To však policie odmítla a stále mu tvrdila, že není obžalován, ale jen pomáhá s vyšetřováním. „Na konci mi však policista sdělil, že podle nich jsem já nechal páčku ve špatné pozici, tedy jsem tuto nehodu zavinil,“ vypravuje Irwin.

„Další úředník řekl, že nemusím odpovídat, ale bude to v mém prohlášení.“ Ani v té chvíli Irwin nečekal žádné obvinění. „Nebylo na co reagovat, svou práci jsem udělal,“ prohlásil. Dne 7. srpna 2008 byl Irwin obviněn ze zabití a v novinách se objevila fotka jeho i rodiny. Jeho žena začala pít, po roce se rozvedli a jemu připadla péče o děti. Když se v den rozsudku dověděl o trestu 10 let, protože soud nemohl udělit vyšší, jen pokrčil rameny.

Jaké další letecké neštěstí se vám vybavuje?

Zdroj: Science

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Zobrazit další články