Jakmile vstoupíte do supermarketu, buďte si jisti, že žádné zboží není umístěno náhodně, naopak všechno vás vede k větší útratě.
Znáte ty momenty, kdy se vypravujete nakoupit jen pár věcí, které máte na seznamu, a vracíte se s plným nákupním košíkem? Nebuďte překvapení, je to ukázka funkčnosti obchodní strategie. Tou je v první řadě udržet vás v obchodě co nejdéle a předložit vám co největší množství výhodných nabídek. Případně ukázat takové zboží, které jste původně vůbec nechtěli, ale je vystaveno tak krásně a po ruce, že je přeci hřích ho tam nechat.
Nekupte to, když je to tak laciné
Citace z filmu Slavnosti sněženek ukazuje naprosto klasické obchodní chování jednotlivce. Už když se k obchodu blížíte, zakousne se vám do podvědomí myšlenka na získání výhodného zboží, které jinde nenajdete. Akční cedulky jsou jako turistické značky a jedna vede obvykle k další. Prvkem se stejným účelem je nákupní košík. Nad ním už ani nepřemýšlíme, prostě ho jen vezmeme do ruky a procházíme s ním uličkami.
Jeho konstrukce se prakticky nezměnila, vývojem prošel už někdy ve 30. letech minulého století, kdy byl poprvé zaveden. Obchody totiž zjistily, že pokud mají košík na kolečkách – menší starost a větší pohodlí pro zákazníka – mají v průměru vyšší tržby. Velmi ziskové zboží je umístěno hned na začátku obchodu. Při vstupu totiž chcete nakupovat, protože jste přišli pro něco konkrétního. Jenže cestou pro běžné věci toho musíte obejít co nejvíce.
Taktika rozmístění druhů
Tohle je základní a stále funkční strategie. Jestli chcete něco, co opravdu potřebujete, je to daleko od vchodu. Tudíž musíte projít kolem aspoň tří dalších regálů. Logicky vám padne zrak na mnoho dalších produktů a samozřejmě také akční nabídky. Zde platí také směrování zákazníka doprava a hlavně postavení atraktivního zboží na úroveň očí. Toto umístění je v obchodech tak žádané, že jde o placené pozice a výrobci se předbíhají, čí výrobek v těchto místech bude.
Týdenní akce a jinak časově omezené nabídky jsou opět klasikou prodeje. Omezená přístupnost v čase nebo množství dělá divy. Pokud by bylo něco stále k dispozici za pevnou cenu a v potřebném množství, atraktivita takového produktu radikálně klesá. Občasné slevy a další výhody pro pravidelné zákazníky jsou dnes už součástí věrnostních karet nebo mobilních aplikací. Už samotnou registrací máte obvykle některé skupiny produktů o pár korun levnější.