Mezi našimi přáteli se občas objeví člověk, který na nás může být ošklivý. Jenže kupodivu právě jemu na nás nejvíc záleží.
Naši přátelé umí být někdy podivní společníci a kolikrát nechápeme pohnutky jejich chování. Chceme od nich slyšet hezké věci, chceme jejich podporu a věrnost. Jenže občas narazíte na někoho, kdo je k vám brutálně upřímný, umí být i pěkně ošklivý a protivný. Podle psychologických studií je právě toto typ člověka, kterému na vás záleží ze všech nejvíc. Jeho protivnost a upřímnost jsou projevem toho, že vám chce skutečně pomáhat.
Přátelé lepší a horší
Narazili jste někdy na kamaráda, který vás přiměl cítit se kvůli nějaké situaci naprosto mizerně, místo aby vás podpořil? A choval se k vám ne zrovna mile a přívětivě, možná až trochu bezcitně? Pak vězte, že si toho byl zcela vědom a dělal to takhle naprosto cíleně. Právě blízcí přátelé mohou totiž schválně vyvolávat v druhých nepříjemné pocity, protože jim nejde o okamžitý efekt. Soustředí se totiž na to, abyste si udrželi nadhled a uspěli v delším horizontu.
Jejich přístup slouží k tomu, abyste se nad sebou zamysleli a jejich chování si vybavili někdy později. Tedy v momentě, kdy na vašem rozpoložení bude opravdu záležet. Tyhle „lekce“ vám dávají, protože jim skutečně záleží na tom, abyste uspěli a posouvali se dopředu. Je to paradoxní, ale tito lidé jsou momentálně krutí, aby dlouhodobě byli laskaví. Nad tímto přístupem se opakovaně zamýšleli vědci a provedli také řadu společenských experimentů.
Test skrze počítačovou hru
Experiment zaměřený na přátelský projev zahrnoval 140 osob zapojených do hromadného hraní počítačové hry. Každý z nich hrál s anonymním protihráčem A, oni byli hráč B. Nicméně nevěděli, že žádný hráč A ve skutečnosti neexistuje. Těsně před zahájením hry dostali od tohoto člověka vzkaz, kde uváděl, že se právě s někým rozešel. Někteří účastníci experimentu se na základě této informace chovali naprosto odtažitě, druzí soucítili s tím, co teď hráč A prožíval.
Jedinci, kteří soucítili s hráčem A a jeho problémy, vytvořili během hry silné emoce ve svých protihráčích, hlavně vztek a strach. Tedy emoce negativní. Bylo to určité nastínění toho, jak se hráč A může cítit. Tyto emoce ovšem během hry – střílečky a survivalu – vedly k vyšší úspěšnosti, což znamenalo ve výsledku radost z vítězství. Momentální negace tak vede při správném použití k dlouhodobé pozitivitě.