Lidé mezi sebou vtipkují o všem možném a uzavírají i sázky, mnohdy prapodivné. Jenže sázky a žertíky mohou mít velmi drastické dopady.
Představte si Londýn roku 1749. Je to mimo jiné rok narození Johanna Wolfganga Goetha, v českých zemích umírá Filip Josef Kinský. Nás ovšem zajímá Londýn, konkrétně jeho denní tisk. V novinách se totiž objeví oznámení o velmi podivné akci. Inzerát tvrdí, že na jeviště divadla bude přinesena zcela obyčejná láhev. Následně se má objevit člověk, který se do ní vejde, a přitom bude dál pokračovat ve své hudební produkci, jako by se nechumelilo.
Společnost hojně navštívila „představení“
Zpráva o této avizované události se mezi lidem velmi rychle rozšířila, všichni o ní mluvili a vstupenky se vyprodaly prakticky okamžitě. Veškerá místa tak byla obsazena, všichni v hledišti čekali na muže v láhvi nebo toho, který se do ní má vejít a nadále zpívat. Jenže postupně bylo jasné, že nikdo nepřijde a jeviště zůstane celou dobu prázdné. Žádná láhev, žádný člověk, žádný zpěv, zkrátka vůbec, vůbec nic. Jen rostoucí hněv a plné hlediště.
Jakmile si toho večera lidé uvědomili, že žádné představení nebude, strhla se tvrdá, destruktivní a zcela pochopitelná vřava. Počínání davu skončilo „jen“ destrukcí, mohlo mít ovšem následky mnohem horší, a to včetně požáru. Na jeviště začaly dopadat hořící sirky, dav rozbíjel židle a vůbec všechno, co se lidem připletlo pod ruce. Když byl vnitřek stánku kultury zcela zdemolován, vynesli lidé trosky ven a na ulici je zapálili.
Marketingová sázka a experiment
Pravda o původu a zrodu celé události vyšla ovšem najevo až po letech. Ukázalo se totiž, že vévoda z Portlandu a hrabě z Chesterfieldu uzavřeli sázku. Podle tvrzení jednoho z dotyčných šlechticů je možné inzerovat naprosto cokoli. A můžete přimět hlupáky, aby za to zaplatili. Druhý oponoval, že tak to nefunguje, protože lidé rychle pochopí, že jde o hloupost a nebudou něčemu takovému věřit. Nebudou tedy ani platit a podniku se nikdo nezúčastní.
Sázka se vyvinula z předchozí diskuse o lidské důvěřivosti. Vévoda z Portlandu tvrdil, že lidem bude jedno, o co půjde, zaplatí za možnost být u něčeho takového. Výsledný inzerát pak zval do Nového divadla na Haymarketu. V textu bylo uvedeno také to, že osoba na jevišti bude provádět několik kejklí, například zahraje tónem jakéhokoli hudebního nástroje na vycházkovou hůl zapůjčenou kýmkoli z publika. Svět chce být zkrátka klamán.
Jakou nepodivnější věc jste na divadle zažili?