Když jedete po eskalátoru, jakkoli dlouhém, nejspíš vás napadne, proč se gumová madla pohybují jinou rychlostí než samotné schody. A proč musíte přehmatávat.
Můžete být ale v klidu, nejde o žádnou konspiraci ani o technickou závadu. Rozdíl v rychlostech totiž vychází ze samotné konstrukce eskalátorů, použitých materiálů a jejich neodvratného postupného opotřebování, které probíhá různou rychlostí. Eskalátory včetně madel jsou v zásadě dva propojené okruhy fungující jako řetěz na kole. Jenže obě části se díky rozdílům v materiálu chovají po delším čase zcela odlišně.
Čtyři kola a jev zvaný tření
Pohyblivé schody jsou vlastně dva řetězy nad sebou. Horní s madly je z hladkého pásu gumy a pohybuje se na hladkých kolech. Eskalátor samotný je tvořen hranoly (jednotlivé schody), které jsou ze železa. Kola, která jimi pohybují, jsou navíc ozubená, takže pevně drží všechno na místě. Z toho důvodu se po celou dobu své životnosti pohybuje eskalátor prakticky neměnným tempem. Jenže pro madla tohle neplatí.
Jakkoli pevná a silná guma je tvárný materiál, který se časem opotřebuje. Ono se tedy opotřebuje všechno, ale železo výrazně pomaleji. Zvláště má na gumu neblahý vliv, když je vystavena neustálému tření, což je přesně obtáčení oněch krajních kol. Kvůli zvýšení životnosti systému jsou kola pohánějící madla vyráběna o 2 % širší, než je potřeba. Na nových eskalátorech se tak madla pohybují znatelně rychleji, protože mají ještě všechen tah.
Postupná degradace a únava materiálu
Tření vyvolané vzájemným pohybem částí kola postupně „obrousí“ a pás madla se pak pohybuje pomaleji. Právě rychlost pohybu madel tak spolehlivě vypovídá o stáří celého mechanismu eskalátoru. U nového se madla pohybují lehounce rychleji než pasažér na schodech. V půlce životního cyklu eskalátoru se rychlosti víceméně vyrovnají. Potřeba opravy mechanismu se projeví tím, že gumový pás za vaším pohybem citelně zaostává.
Jistě jste už někdy viděli někoho, kdo za madla schválně tahal, aby je zpomalil. Tím dochází k urychlení celého procesu. Samotný eskalátor má to štěstí, že je skrytý a stupně vyrobené ze železa nejsou náchylné k podobnému opotřebení. Jediný případ změny rychlosti jejich pohybu tedy nastává tehdy, když čidla zrychlí pohyb s pasažéry a zpomalí zcela prázdný eskalátor. Až tedy příště pojedete po těchto schodech, budete vědět, kolik toho už mají za sebou.
Jaké zážitky s madly u eskalátorů máte?