Kalifornská společnost Radiant si zajistila finanční zdroje pro vývoj kompaktního, přenosného a nízkonákladového jaderného mikroreaktoru.
Plánovaný přístroj má mít výkon jeden megawatt a napájet asi 1 000 domácností. Velikostně by se mohl vejít do přepravního kontejneru a ke chlazení má používat helium místo vody. Firma Radiant byla založena bývalými inženýry společnosti SpaceX Elona Muska, kteří se rozhodli pro vývoj zdroje elektřiny pro budoucí obydlení Marsu. Došli ale k závěru, že tento záměr dojde mnohem většího uplatnění blíže pozemského domova.
První injekce peněz od investorů
Zatím získali víc jak milion dolarů (asi 21,8 milionů korun) od tzv. andělských investorů (angel investors), kteří vkládají peníze do malých start-upů nebo jednotlivých podnikatelů. Plánované reaktory jsou specificky navrhované pro přenášení a snadnou přepravu. Proto jsou primárním cílem využití vzdálené oblasti, ovšem další možností jsou také vojenské operace. Několik takových zařízení může totiž napájet celou vojenskou základnu v odlehlém regionu, a to po dobu 4–8 let.
Armáda by se tak vyhnula jak emisím ze současných dieselových generátorů, ale také neustálé nutnosti zásobování základny palivem. Kamiony se zásobami by musely jezdit samozřejmě i nadále do doby, než by základna fungovala kompletně na tento pohon. Jejich potřebná frekvence by však radikálně poklesla. To by taky znamenalo mnohem nižší riziko pro přepravní personál, které může plynout jak z nehod, tak například přepadů konvoje.
Podle společnosti samé výhody
Firma Radiant podotýká, že její palivo se netaví a vydrží i mnohem větší teploty ve srovnání s klasickými jadernými palivy. Použití helia jako chladiče výrazně redukuje korozi, vaření a riziko kontaminace. Společnost také uvádí, že na vyvinuté postupy obdržela provizorní patenty. Ty se týkají opětovného plnění těchto reaktorů palivem a také efektivního odvádění tepla z vnitřního jádra. To je jeden z obecných hlavních problémů technologie.
Radiant se na kompaktních jaderných reaktorech podílí s množstvím dalších firem v oboru. Menší počet se pak soustředí konkrétně na přenosné jednotky, které by mohly zahrnovat i plovoucí formy, navržené společností Seaborg. Nejspíš to bude trvat ještě nějakou dobu, než takové jednotky uvidíme ve větší míře v plném provozu. Ovšem čistá, přístupná a nízkonákladová energie by v dieselové době byla obecně velmi vítanou alternativou.
Vypadá podle vás tento záměr realisticky?