Telefonní hovor, který vás může stát i 200 tisíc korun. Strach z ukradené identity a vybílený účet. Jaké jsou praktiky podvodníků? Policie řeší stovky případů ročně.
Praktiky podvodníků jsou záludné a neustále přichází s novými způsoby, jak ze svých obětí vymámit velké množství peněz. Mezi jeden z posledních kousků patří podvodný hovor, během kterého vás podvodník přiměje půjčit si velký obnos peněz. Následně vám poradí, abyste všechny své peníze vložili do bitcoinmatu. Jejich praktiky jsou záludné a obětí se může stát opravdu každý.
Telefonní hovor od bankéře
Vše začíná jednoduchým telefonátem. Volající se vám představí jako pracovník vaší banky a zahájí první krok jejich podvodu – vyvolá ve vás strach. Většinou se vám snaží namluvit, že někdo ukradl vaší identitu a pokouší se na vaše jméno vyřídit vysoký úvěr. Spoustu lidí podobná informace vyvede z míry a pod náporem emocí přestanou uvažovat logicky. To je přesně stav, ve kterém vás podvodníci potřebují mít.
V druhé fázi domnělý bankéř přitvrdí a pokusí se vás dostat do časového presu, aby ještě více potlačil vaši schopnost racionálního uvažování. Použije k tomu stres. Namluví vám, že jediný způsob, jak zabránit tomu, aby vás někdo jiný zadlužil, je osobní zažádání o co největší úvěr. Pokud vyčerpáte svůj kredit, nikdo jiný si na vaše jméno u žádné jiné banky úvěr vzít nemůže. Musíte však jednat rychle a okamžitě. Nakonec vám podvodník poradí, abyste peníze z úvěru i většinu svých vlastních prostředků uložili do bitcoinmatu, čímž údajně své peníze ochráníte. Tím hovor končí a vy jste lapeni.
Policie řeší stovky případů
Pokud vám to připadá jako příliš velké sci-fi než aby to byla pravda, tak vás musím vyvést z omylu. Policie řeší stovky takových případů jen za poslední dva roky. Navíc je mnoho takových, které se k nim nikdy nedostanou. Podvodníci mají falešný hovor velmi dobře naplánovaný. Mají téměř dokonalé krytí a spoléhají na to, že pod náporem emocí a stresu omezí vaši schopnost logicky uvažovat a tím s vámi mohou mnohem lehčeji manipulovat. Používají jména reálných bankéřů, pokud byste si je chtěli ověřit a i volající číslo je maskované reálným číslem dané banky. V lednu tohoto roku málem stál podobný podvod jednu oběť z Plzeňského kraje 200 tisíc korun.
Co dělat, když obdržíte takový hovor?
V ideálním případě hovor ukončete hned, jakmile se vás podvodník pokusí přesvědčit o tom, že vám někdo ukradl identitu. V žádném případě nikdy nikomu po telefonu neříkejte svůj pin k platební kartě, přístupové heslo k vašemu účtu a podobně. Skutečný bankéř tyto informace nikdy vědět nepotřebuje. Pokud si však nejste jistí a navíc se podvodníkovi povedlo vyvolat první fázi strachu, vždy si vše ověřte u další osoby. Zavolejte nebo zajděte na pobočku své banky a zkuste svou situaci probrat s jiným bankéřem. Udělejte to především v případě, kdy vás podvodník během telefonátu nabádá, abyste situaci s nikým jiným neřešili.