Bojový letoun Su-57 je jedním že čtyř strojů páté generace v aktivní službě. Rusko jich zatím vyrobilo jen hrstku, ale produkce se pomalu zrychluje.
Nedávné snímky ze satelitů naznačují, že Rusko nasazuje své stíhací stroje páté generace Suchoj Su-57 Felon do bojových operací na Ukrajině. Pětici těchto letadel totiž satelity zachytily na letišti Achtubinsku v Astrachaňské oblasti asi 500 kilometrů od ukrajinských hranic a o jejich nasazování mluví i ruská strana. Ovšem evidentně si netroufá je poslat nad Ukrajinu, drží je v ruském vzdušném prostoru. Letadel má jen několik, ale jejich výroba i přes západní sankce zrychluje.
Obavy ze sestřelení stroje
Důvodem neochoty ruského letectva posílat svá nejvyspělejší letadla nad Ukrajinu budou pravděpodobně obavy z jejich sestřelení protivzdušnou obranou. Mají sice deklarovanou schopnost stealth, ale to samozřejmě neznamená, že nejdou zaměřit a sestřelit, je to možné jen obtížněji než u jiných strojů. Navíc experti v minulosti opakovaně upozorňovali, že schopnost stealth ruského letadla může být nižší než u amerických strojů. Ztráta stíhačky Su-57 by pro Rusko znamenala veliké poníženi a zhoršení možnosti budoucího exportu.
Přesto mohou mít tyto letouny svoji hodnotu v boji, a to i z hloubky ruského území. Disponují totiž výkonným radarem typu AESA s velkým dosahem a možností odpalovat vyspělé protiletadlové střely R-77M s aktivním radarovým naváděním AESA a dosahem 200 kilometrů. Některé zdroje uvádějí ještě mnohem větší dosah. Letouny Su-57 tak mohou hlídkovat nad Ruskem a číhat na méně vyspělé ukrajinské stroje blížící se na hranici dostřelu a likvidovat je z dálky a bezpečí. Ruská strana dokonce tvrdí, že se tak stalo.
Letouny mohou útočit i jinak
Další možností samozřejmě je jejich použití jako platformy k odpalování střel pro útoky na pozemní cíle, například přesně naváděných Ch-59 s doletem až 290 kilometrů a hlavicí o hmotnosti 320 kilogramů. Na druhou stranu tyto střely zvládají odpalovat i starší typy ruských bojových letadel a jednalo by se o plýtvání schopnostmi moderního letounu. Moskva jich dnes má jen asi dvě desítky a z toho polovina jsou prototypy.
Na konci roku 2022 dostalo letectvo čtyři nové stroje. Rusku se také podařilo spustit novou továrnu na produkci letadel Su-57 v Komsomolu na Amuru, z níž by měly vyjíždět ve větším počtu a údajně již vybavené novým typem motoru. Jejich počty tak budou růst, každopádně ruské letectvo má podle oficiálních zpráv do roku 2028 objednáno jen 76 těchto letadel. Je otázka, jak do jejich produkce budou zasahovat sankce, ale zdá se, že země je zatím schopna vyspělé technologie pro letadla nějakým způsobem získat.