Ačkoli si držíme iluzi nezávislosti a kontroly, existuje hodně psychologických triků. Jejich pomocí se dá s lidmi manipulovat jak pozitivně, tak negativně.
Právě na tom je ostatně postaven celý marketing a veškeré obchodování. Takže je jasné, že trocha psychologické kontroly může způsobit, že se věci pohnou i vámi chtěným směrem. Jakmile se ale snažíte tyto postupy nastudovat, ocitnete se často v zajetí pochybných rad a ještě pochybnějších tvrzení. Nebudete sice hypnotizovat lidi, aby s vámi šli na rande, existuje ale několik základních mechanismů, které mají skutečný vědecký základ.
Vytvořte pocit dluhu
Jestli chcete, aby pro vás někdo něco udělal, můžete se snadno setkat s odporem a nesouhlasem. Jedním ze snadných triků je udělat nejdříve něco pro dotyčnou osobu, takže se vám bude cítit lehce zavázána. Tohle spoléhá na normu známou jako princip reciprocity. V základu mají pak lidé pocit nutnosti takovou službu oplatit. Postup se dá použít různými způsoby, například číšníci píšou vzkazy na účtenky a říkají si tak o vyšší dýško.
Zrcadlení
Ano, použil to v Kanclu Andy Bernard a jde o reálný psychologický postup. Zrcadlení znamená podvědomé napodobování lidí kolem vás. Jejich gesta, slovník, postoje. Všichni máme sklony toto dělat a tento postup se dá použít k vědomému ovlivnění našeho okolí. Shoda v těchto prvcích totiž zvyšuje vzájemnou důvěru podobně jako třeba stejný hudební vkus nebo čtený autor. Stáváte se tak autoritou i důvěrníkem, protože lidem připomínáte je samotné.
Přílišná žádost na začátek
Chcete-li po někom něco, zkuste metodu DITF (Door in the Face čili Zabouchnutí dveří). Nejdříve budete chtít něco mnohem náročnějšího až drzého, než co potřebujete doopravdy. Zkrátka něco, co druhá strana nepochybně odmítne. Pak se stáhněte a požádejte o skutečný cíl, který bude jednodušší. Když totiž snížíte svoje požadavky, podvědomí to vnímá jako ústupek a vytváří to opět pocit dluhu. Lidé pak ochotněji souhlasí s druhou žádostí.
Často se opakujte
Potřebujete-li někoho o něčem přesvědčit, jedním z nejefektivnějších psychologických triků je zaujaté opakování. V zásadě jde o to, že vnímáme něco jako pravdivé, jakmile je to dostatečně často opakováno. Odsud ostatně přísloví, že stokrát opakovaná lež se stává pravdou. Posledních několik let jasně ukázalo, jak silný tento efekt může být. Jakmile tedy chcete přesvědčit, opakujte se a časem druhou stranu nejspíš udoláte.
Náznak nedostatku
S tímhle trikem se setkáváme prakticky na denní bázi. Konkrétně kdykoli vidíte reklamu na nějaké zboží, které je omezeno množstvím nebo časem. Je jednoduché pochopit, proč právě tohle funguje. Čemukoli, co je nějakým způsobem vzácné, automaticky připisujeme větší hodnotu. Podílí se na tom strach ze zmeškání, tedy FOMO (Fear Of Missing Out). Jakmile bude váš čas omezený, budete pro ostatní vzácností.
Projev se sebedůvěrou
Na to, jaký děláme dojem na okolí, má naše vystupování klíčový vliv. Jakmile používáte fráze typu „já si myslím“ nebo „nejsem si na 100 % jist“, stáváte se v očích okolí okamžitě méně důvěryhodnými. Sebevědomé vystupování, vyjadřování i slovník dodávají vašemu projevu autoritu. Sami můžete mít pochybnosti o tom, co říkáte, lidé kolem však budou mít silnější sklon vám důvěřovat.
Jméno a sex
Oslovujte ostatní jmény. Evoluce nás naprogramovala zpozornět při vlastním jméně a zmínce o sexu.