Vědci lokalizovali nový zdroj velmi rychlých radiových pulsů. Tento počin je však počátkem nových záhad

Badatelé s úspěchem lokalizovali nový zdroj velmi rychlých radiových pulsů, pravděpodobně jde o pulsar či magnetar. Nachází se od nás asi 3 miliardy světelných let.

i Zdroj fotografie: S vědomím National Radio Astronomy Observatory

Radioastronomům, kteří pracují s velkým anténním polem Karl Jansky National Science Foundation (VLA), se podařilo najít konkrétní zdroj rychlých radiových pulsů FRB 190520. Objekt byl prvně nalezen už v roce 2019, a to pomocí čínského radioteleskopu FAST o délce 500 metrů. Teď vědci zjistili, že se zdroj těchto pulsů nachází ve velmi vzdálené trpasličí galaxii a dělí nás od něj dokonce 3 miliardy světelných let.

Záhady obklopující neutronové hvězdy

Mezi opravdu silnými výbuchy záření vytváří také velké množství slabých. Právě tato okolnost dovoluje srovnání tohoto nového objektu s FRB 121102, jehož polohu určila VLA v roce 2016. Astronomům totiž velmi dlouho vrtalo hlavou, odkud k nám vlastně tyto záhadné signály přicházejí. Právě tento zdroj byl pak jedním z prvních, u kterého došlo k určení polohy a dalším úvahám o jeho skutečné povaze, což odkrylo další skutečnosti.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Velmi pravděpodobným zdrojem rychlých pulsů budou podle vědců některé z neutronových hvězd. Jedná se buďto o magnetary, nebo pulsary. Právě magnetary se vyznačují velmi silným magnetickým polem. Nedávné výzkumy na nich zpozorovaly procesy, které se velmi blíží právě tomu, co může generovat ony velmi rychlé pulsy. Oba objekty – FRB 121102 i FRB 190520 se však od dalších zdrojů rychlých radiových pulsů odlišují.

Frekvence a podivnosti

Vykazují totiž velmi rozdílnou aktivitu mezi hlavními světlicemi. Existuje tak možnost, že jde ve skutečnosti o nějaký zcela jiný objekt. Tyto zdroje mohou být pro astronomii obecně velmi užitečné. Faktem totiž zůstává, že když se impuls tohoto typu pohybuje prostředím s volnými elektrony, dostane se k nám jeho vysokofrekvenční složka mnohem rychleji než ta nízkofrekvenční. Dle tohoto zpoždění lze pak určit vzdálenost galaxie jeho pobytu.

S oběma zmíněnými FRB to ale nefunguje. Hlavně nejnovější objekt ukazuje, že se nachází ve vzdálenosti 8 – 9,5 miliardy světelných let daleko. Astronomové přitom s naprostou jistotou vědí, že konkrétní galaxie je od nás 3 miliardy světelných let. Jde nejspíš o rušení prostředím kolem této neutronové hvězdy. Dle vědců se může jednat o „novorozenou“ hvězdu, kolem které se stále nachází pozůstatky supernovy.

Které souhvězdí na obloze jste se naučili najít jako první?

Zdroj: TheScientist