V neobvyklých kosmických radiových výbojích byl objeven opakující se cyklus

Vesmír nás nepřestává fascinovat a každý den nám připraví nějaké překvapení. My o něm samozřejmě nevíme, protože do vesmíru normálně přístup nemáme, nicméně poslední desítky let se neustále pracuje na dobývání vesmíru a na zjišťování tajemství a informací o tomto, zřejmě nekonečném prostoru.

i Zdroj obrázku: Pixabay.com

Nedávno byl v rámci vesmíru učiněn další zajímavý objev. Astronomové objevili, že emise z předmětu, který je známý jako opakující se rychlé rádiové roztržení, provádí cyklický vzorec, jež se opakuje každých 157 dní. Jde tedy o další zásadní objev, který nám pomůže více porozumět vesmíru, jehož jsme součástí.

iZdroj obrázku: Pixabay.com
Sledované výboje mohou mít cykly

Objevování vesmíru

Závody o dobývání vesmíru jsou s námi už od pradávna. Už ve středověku se objevovali lidé, jež přicházeli se zajímavostmi z tohoto prostoru. Jistě si vzpomenete na některá významná jména, například Koperník, Galilei a další. Ti samozřejmě neměli k dispozici takovou techniku, jako mají dnešní astronomové a odborníci na vesmír. Technologie velmi poskočila, a proto se dnešní doba může pochlubit dalším významným objevem.

Čtyři roky pozorování

Vesmír má mnoho tajemství, na které by lidstvo rádo přišlo. Astronomové a další odborníci se tím zabývají dlouhé roky. V současné době se mohou pochlubit jedním velkým úspěchem. Vyšetřování jednoho ze současných velkých tajemství astronomie a vesmíru se dostalo do popředí díky čtyřletému pozorování v rámci kampaně. Tato kampaň, resp. projekt, byl veden v observatoři Jodrell Bank. Zde pracoval mezinárodní tým astronomů, který byl veden astronomy z Jodrell Bank.

Použití populárního dalekohledu

V rámci výzkumu používali dlouhodobé monitorovací schopnosti kultovního dalekohledu Lovell. Ten zkoumal objekt, který je známý jako opakující se rychlý radiový burst, resp. roztržení (FRB). Tento předmět emituje velmi krátké světelné rádiové impulzy. S použitím 32 dávek, které byly během projektu objeveny, vědci zjistili, že emise z FRB sledují cyklický vzorec. Tento vzorec má rádiové dávky, které trvají přibližně 90 dnů. Poté následuje tiché období 67 dnů, a takto se to neustále opakuje. Každých 157 dní se tak opakuje stejné chování těchto vln.

iZdroj obrázku: Pixabay
Vesmír fascinuje odborníky i laiky

Souvislost s černou dírou

Tento objev poskytuje důležité vodítko pro identifikace původu těchto záhadných rychlých rádiových výbuchů. Přítomnost pravidelné sekvence ve FRB činnosti by mohla znamenat, že silné bursty jsou spojeny s orbitálním pohybem masivní hvězdy, neutronovými hvězdami nebo černými dírami. Doktor z Univerzity v Manchesteru, jež výzkum vedl, uvedl, že se jedná o velmi vzrušují výsledek projektu. Domnívá se, detekce periodicity představuje důležité omezení původu výbojů a cyklů aktivity, jež by mohly argumentovat proti neutronové hvězdě. Existence FRB byla objevena v roce 2007 a původně byla považována za jednorázové události, které souvisejí s kataklyzmatickou událostí, jako je třeba explodující hvězda.