Z vesmíru přišel neobvyklý signál. Během 2 měsíců zazněl 2 000krát

Nový FRB signál zabzučel téměř 2 000krát za pouhé dva měsíce a odhalil některé udivující jevy v propasti času a prostoru.

i Zdroj fotografie: Chalmers University of Technology

Čínští vědci pomocí radioteleskopu FAST zachytili nový signál z vesmíru, kterým je opakující se rychlý rádiový výboj (FRB). Tento signál byl pojmenován FRB 20201124A a jeho periodicita byla 1 863krát znatelnější za téměř 2 měsíce pozorování. Vědcům se zároveň podařilo zjistit zdroj signálu a výsledek byl opravdu nečekaný.

Zdrojem jsou pravděpodobně magnetary

Rychlé rádiové záblesky, což jsou silné záblesky rádiového vyzařování, trvají pouze několik milisekund. Některé z nich se opakují několikrát, a proto se nazývají repetitivní. Tato rádiová emise byla pro vědce záhadou již 15 let, ačkoliv již bylo zaznamenáno mnoho takových jevů. Ale jejich povaha dosud nebyla zcela rozklíčována. Nyní ale mnoho vědců věří, že magnetary jsou zdrojem FRB. Jedná se o typ neutronové hvězdy, která má neuvěřitelně silné magnetické pole. Samotné neutronové hvězdy jsou posledním stádiem života mnoha obřích hvězd, které prošly supernovou.

Spojitost s neutronovými hvězdami

„Tento objev ukazuje, že rychlé rádiové záblesky jsou záhadnější, než jsme si mysleli, a je to kvůli neobvyklému zdroji FRB 20201124A.“ Takto to pro média zmínil Heng Xu z Pekingské univerzity v Číně, který se o tuto problematiku usilovně zajímá a nadále ji zkoumá. Během studie jeho tým také zjistil, že zdrojem nového signálu je magnetar, avšak v jeho prostředí bylo něco neobvyklého. Jejich data ukazují povahu magnetaru, který ve skutečnosti není sám. Jeho společníkem je horká modrá hvězda, která patří mezi hvězdy třídy B. Ty jsou často společníky neutronových hvězd.

iZdroj fotografie: Unsplash

Vývoj magnetarů je velice tvrdým oříškem pro vědu

Další zvláštností ohledně zdroje signálu je, že magnetary se nejčastěji nacházejí v galaxiích, kde pokračuje rychlá tvorba nových hvězd. Ale tento magnetar je v galaxii, která je podobná té doposud známé a nedochází zde k žádné rychlé tvorbě hvězd. Toto je další záhada, která se týká FRB, a vědci se domnívají, že existuje značná mezera v pochopení vývoje magnetarů a samotných FRB. Toto téma musí být dále intenzivně zkoumáno během budoucích studií.

Myslíte si, že zdrojem je skutečně magnetar?