Je poměrně vysoká šance, že vesmírný odpad někoho na Zemi zabije. Brzy bude nutné udělat jistá opatření

Pokud nebudou podniknuty žádné kroky, úlomky satelitů a raket budou stále více dopadat na obytné oblasti. Taková pohroma se může časem stupňovat na vyšší počet obětí.

i Zdroj fotografie: iStock

Každý rok se vypouští do vesmíru více a více raket. Loňský rok byl v tomto ohledu rekordní. Na oběžnou dráhu bylo vysláno 135 raket. Jedním z negativních důsledků toho však je stále více odpadu, které kosmická loď shodí po dosažení požadované výšky. Odpad poté padá zpět na Zemi. Odhaduje se, že za posledních 30 let se do atmosféry znovu nekontrolovatelně dostalo více než 1 000 těl raket.

Kam dopadá většina vesmírného odpadu?

Více než dvě třetiny Země pokrývá oceán, takže většina vesmírného odpadu padá právě tam. Někdy ale trosky zasáhnou obytné oblasti. Například v květnu 2020 dopadla 12metrová trubka, údajně vystřelená Čínou, ve vesnici na Pobřeží slonoviny. Letos v dubnu dopadl u vesnice v Indii další úlomek čínské rakety.

Padající trosky mohou zapříčinit oběti

Vědci z University of British Columbia publikovali v časopise článek o nebezpečí, které pro lidský život představuje vesmírný odpad vracející se na Zemi. Podle jejich výpočtů bude v příštím desetiletí stoupat pravděpodobnost, že se někdo stane obětí trosek. Má se jednat až o 10% šanci. Toto riziko je však mnohem vyšší v chudých zemích poblíž rovníku. Je tomu tak proto, že hustota obyvatelstva je tam vyšší a trosky padají častěji.

Opatření jsou nezbytná

Aby se předešlo situaci, kdy by v Bombaji spadl další kus kovu z vesmíru, volají vědci po mezinárodní dohodě. Ta by měla zajistit rakety tak, aby uskladnila množství paliva potřebného pro svržení lodí v neobydlených oblastech oceánu. To může vyžadovat vyřazení nebo úpravu starších raket.

iZdroj fotografie: Unsplash

V případě takových incidentů existuje Úmluva OSN o odpovědnosti přijatá v roce 1972. V praxi byl však tento zákon uplatněn pouze jednou. V roce 1978 se sovětský satelit zřítil a dopadl na území Kanady, které o 3 roky později SSSR zaplatil 3 miliony kanadských dolarů (v přepočtu přes 55 milionů Kč).

Někdo může zemřít

Některé společnosti, jako je SpaceX, po startu vracejí své nižší úrovně raket na Zemi. Vyšší úrovně, které družice vynesou na oběžnou dráhu, se však po oddělení často unášejí vesmírem. Většinou z toho důvodu, že rakety nemají dostatek paliva pro řízený návrat. Ve výsledku to znamená, že pokud se brzy neudělá něco, co by omezilo pravděpodobnost této události, někdo nakonec zemře kvůli zásahu padajícím vesmírným odpadem. V nejhorším případě by mohly zemřít stovky kvůli jedinému kusu trosek.

Zdroj: UniverseToday

Jaká je dle Vás závažnost tohoto problému?