Měsíce toulavých planet mohou být vhodné pro život. Které z nich můžeme začít osidlovat?

Vědci zjistili, že pokud má toulavá planeta měsíc, může se jednat o vhodné místo pro vznik života, a to díky přítomnosti vody.

i Zdroj fotografie: Pixabay

Měsíce toulavých planet mohou mít dobré podmínky pro výskyt vody, a tím pádem pro život. Působení gravitační síly planety může vodu na takovém měsíci udržet v kapalném stavu. Není příliš jasné, kolik toulavých planet existuje, ale konzervativní odhad je minimálně 100 miliard. Existence exoměsíců nebyla potvrzena, ale první kandidát na takovou pozici se objevil už v roce 2018 a následně přibylo šest dalších.

Další místa s životním potenciálem

Lidstvo stále pátrá po mimozemském životě a nová studie ukazuje, že exoměsíce toulavých planet by mohly být dobrým místem, kam takové pátrání směrovat. Toulavé planety jsou vesmírné objekty, které neobíhají okolo žádné hvězdy. A pokud mají měsíc, mohou na něm existovat podmínky pro výskyt tekuté vody a vlastní atmosféry. Je to díky kombinaci kosmické radiace a slapových sil daných právě blízkou planetou.

iZdroj fotografie: Pixabay

Příliv způsobený toulavou planetou může být zdrojem dostatku tepla na udržení vody v kapalném stavu. Mléčná dráha má 100 miliard hvězd, což při střízlivém odhadu znamená, že v ní bude víc jak 100 miliard těchto „planetárních nomádů“. A více jak 8 000 světelných let od Země se nachází první potenciální exoměsíc, obíhá kolem objektu známého jako Kepler-1625. V červnu 2020 bylo nejspíš objeveno dalších šest kandidátů na pozici exoměsíce.

Atmosféra a pořád ta voda

Pokud se na měsíci s atmosférou najde voda v dostatečném množství, je možné ji udržet v tekutém stavu. Množství by v takovém případě bylo 10 000krát menší než obsah zemských oceánů, ale 100krát větší, než jaké je v atmosféře naší planety. To by bylo jednoznačně dost na vznik a rozvoj života. Přítomnost povrchové vody a atmosféry, která ji udrží kapalnou, je podmínkou pro vznik chemického základu vývoje živých organizmů.

iZdroj fotografie: Pixabay

Pokud by takové podmínky byly dlouhodobě stabilní, pak se voda udrží kapalná, jakmile tohoto stavu jednou dosáhne. U několika měsíců ve Sluneční soustavě se věří, že mají podzemní oceány, které mohou také obsahovat život. Jedná se o Saturnova Encelada a Jupiterovy Ganymeda, Callisto a Europu. Všechna tělesa s těmito podmínkami jsou slibným místem na podrobnější pátrání po mimozemském životě.

Zdroj: Dailymail